- شنبه 1 ارديبهشت 1403

 
 
 
 
 
حقوق بشر
پناهندگی / اقامت
مهاجرت/انتگراسیون
جامعه/روحی-اجتماعی
مصاحبه / گفتگو
دیدگاه ها
ترجمه
پایان نامه
در دیگر رسانه ها
فیلم و صدا
درباره من
درباره سایت
Asyl / Aufenthalt
Menschenrechte
Über
 
 
مقایسه ای کوچک بین مسائل زنان در ایران و زنان در آلمان چاپ ارسال به دوست
16 اسفند 1393

"hart aber fair" - Runde

حنیف حیدرنژاد

نابرابری اجتماعی بین زن و مرد از کجا ناشی می شود؟ آیا ریشه در تفاوت های بیولوژیک و جنسیتی دارد یا تربیت اجتماعی و  "نقش" ها و کلیشه های از پیش تعریف شده در این موضوع تاثیرگذار هستند؟

پاسخ پژوهش برابری جنسیتی (جِندا) به این موضوع چیست؟

چرا بطور متوسط زنان در آلمان با وجود اشتغال به کار مشابه، 7% کمتر از همکاران مرد خود دستمزد می گیرند؟

حدود 60% از زنان در آلمان حداقل یک بار در محیط کار و اجتماع و در محیط های خصوصی و خانوادگی قربانی نوعی از بدرفتاری و یا آذار جنسیتی قرار گرفته اند. تنها 4.4% زنان در سطوح مدیریتی در آلمان شاغل هستند. مردان در کارهای خانه خیلی کمتر از زنان مشارکت دارند. زنان  تا کجا می توانند زیبائی و جذابیت های جنسیشان را آنگونه که هست نشان دهند، بی آنکه متهم شوند که قصد تحریک کردن مردان را دارند. مردان تا کجا می توانند به زنها نزدیک شوند – در حرف یا رفتار فیزیکی- بی آنکه به ضد زن بودن متهم شده، یا متهم شوند که قصد سوء استفاده جنسی داشته اند؟ چگونه می توان جامعه ای که در آن زنان و مردان احساس برابر بودن دارند را ساخت؟

اینها برخی از موضوعاتی است که در میزگرد تلویزیونی "هارت آبا فِر" در مورد آن بحث می شود. دیدگاه هائی مختلف با استدلاهائی متفاوت.
در حالی که زنان در ایران از بنیادی ترین حقوق انسانی خود محروم بوده و بخاطر پافشاری بر ساده ترین خواسته هایشان سرکوب شده و به صورتشان اسید پاشیده می شود. در حالی که زنان در ایران نه تنها در بی قانونی، بلکه در حاکمیتی زندگی می کنند که در عرصه های مختلف، تبعیضِ قانونی بر ضد آنها به اجرا گذاشته می شود، مسئله زنان در جوامع دیگر- مثلا آلمان-  چیز دیگری است. تفاوت، تفاوت دو دنیاست. اگرنتوان گفت چند صد سال، اما به جرئت می توان گفت در بسیاری موارد مشکلاتی که زنان ایران با آن درگیر هستند چندین دهه عقبتر از مسائل روز جوامع پیشرفته است.

در ایران بطور روزمره و سیستماتیک زنان و استعدادهایشان و خواسته ها و موجودیت آنها از طرف رژیم حاکم و نهادهای وابسته به آن سرکوب و پایمال شده و از طریق نهادهای تبلیغی و آموزشی، خشونت برعلیه زنان و نفی حقوقِ آنها نهادینه می شود. جامعه ایران هر روز شاهد بازتولید خشونت حکومتی برعلیه زنان، توسط شهروندان عادی می باشد.

لازمه آزادی و رهائی زن و مرد ایرانی و حاکمیت ارزش های انسانی و حقوق بشری، پایان رژیم جمهوری اسلامی و تغییر نوع نگاه و اندیشه ای است که این رژیم و فرهنگ سنتی- مذهبی در جامعه گسترش داده اند. مقایسه وضعیت زنان ایران با مسائل زنان در کشورهای پیشرفته عمق فاجعه حاکم بر ایران را بیشتر نشان میدهد.

لینک به برنامه تلویزیونی "هارت آبا فِر" در شبکه یک تلویزیون آلمان
http://www1.wdr.de/daserste/hartaberfair/videos/videoniedermitdenampelmaennchendeutschlandimgleichheitswahn102.html

حنیف حیدرنژاد
16 اسفند 1393/ 7 مارس 2015
http://www.hanifhidarnejad.com



 
 
 

hanifhidarnejad@yahoo.de | استفاده از مطالب این سایت با ذکر منبع بلامانع است | Copyright©www.hanifhidarnejad.com 2005-2024