- پنجشنبه 6 ارديبهشت 1403

 
 
 
 
 
حقوق بشر
پناهندگی / اقامت
مهاجرت/انتگراسیون
جامعه/روحی-اجتماعی
مصاحبه / گفتگو
دیدگاه ها
ترجمه
پایان نامه
در دیگر رسانه ها
فیلم و صدا
درباره من
درباره سایت
Asyl / Aufenthalt
Menschenrechte
Über
 
 
مستند رادیوئی در سالروز خودسوزی کاوه یزدانی، پناه جوی ایرانی در آلمان چاپ ارسال به دوست
22 بهمن 1393

Flammen
 چرا کاوه خودسوزی کرد؟

20 فوریه 2014 ساعت 11.48 دقیقه کاوه یزدانی در شهر "توبینگن- Tübingen" در ایالت بادن- وُتنبرگ در جنوب آلمان خود را به آتش کشید.

نام اصلی کاوه، براتعلی و زاده بیرجند بود. در زمان مرگ 49 ساله بود و یک دختر 20 ساله در ایران داشت که دانشگاه می رفت. قلب او برای خانواده اش، ایران، مردم تحت ستمی که رژیم جمهوری اسلامی آنها را با تحقیر به بند کشیده و اعدام می کند می تپید و بسیار تلاش می کرد تا توجه افکار عمومی شهر توبینگن را به این همه جنایت در ایران جلب کند.

کاوه در سال 2004 وارد آلمان شد، درخواست پناهندگی او پذیرفته نشد و بالاخره پس از چند بار تلاش موفق شد در سال 2013 پناهندگی دریافت کند.

مستندی از کانال رادئوئی وِ دِ اِر. 

مستندی بسیار پراحساس و تکان دهنده که با گفته های یک شاهد شروع می شود. او که برای دَمی آرامش به بیرون رفته تا در سایه دیوار یک کلیسای قدیمی نشسته و کمی آرام بگیرد، بطور ناخواسته با فریادهای کاوه شاهد مرگ و خودسوزی او می شود. او به نحو پر احساسی از لحظاتی سخن می گوید که شاهد سوخته شدن کاوه بوده، اما نمی توانسته برای او کاری بکند. پس از دو بار تلاش بی حاصل برای نزدیک شدن به کاوه، به دلیل گرمای شدیدِ آتش، او در کناری می ایستد و در دل با کاوه سخن می گوید و آرزو می کند تا این لحظات دردناک زودتر تمام شده و او سریع تر به آرامش برسد.

مستند به دنبال این سوال است که چرا خودسوزی کرد و خود جواب می دهد: تنها آن کسی که زندگی او را بفهمد، شاید بفهمد که او چرا چنین کرد.

در این مستند با افراد مختلفی صحبت شده از جمله با چند تن از دوستان کاوه، یکی از مسئولین حزب مشروطه ایران (لیبرال- دمکرات) که کاوه چند سال عضو فعال آن بود. هم اتاقی کاوه، یک همسایه آلمانی که کاوه برای او کار می کرد، وکیل کاوه، معلم کلاس زبان کاوه، یکی از اعضای کلیسائی که کاوه در آنجا غسل تعمید دیده بود.

حنیف حیدرنژاد
11 فوریه 2015
http://www.hanifhidarnejad.com



Das Fanal des Kaveh Yazdani
http://www.wdr5.de/sendungen/dok5/das-fanal-des-kaveh-yazdani100.html
 


 
 
 

hanifhidarnejad@yahoo.de | استفاده از مطالب این سایت با ذکر منبع بلامانع است | Copyright©www.hanifhidarnejad.com 2005-2024