- سه شنبه 4 ارديبهشت 1403

 
 
 
 
 
حقوق بشر
پناهندگی / اقامت
مهاجرت/انتگراسیون
جامعه/روحی-اجتماعی
مصاحبه / گفتگو
دیدگاه ها
ترجمه
پایان نامه
در دیگر رسانه ها
فیلم و صدا
درباره من
درباره سایت
Asyl / Aufenthalt
Menschenrechte
Über
 
 
کنگره حزب سبزهای آلمان؛ اختلافات درونی و جایگاه این حزب در سیاست آلمان چاپ ارسال به دوست
03 آذر 1393

حنیف حیدرنژاد

در کنگره حزب سبزهای آلمان که در 22 و23 نوامبر2014 در هامبورگ برگزار شد مهمترین موضوعاتی که این حزب پس از شکست در انتخابات پارلمانی 2013 با آن درگیر می باشد مورد بررسی قرار گرفت. در انتخابات پارلمان سراسری آلمان درآگوست 2013، حزب سبزها با از دست دادن 2.3% آرا، موفق شد تنها نظر 8.4% رای دهندگان را به دست بیاورد. پشت کردن رای دهندگان به این حزب از همان زمان مباحثی را در درون حزب دامن زد، ترکیب رهبری حزب عوض شد، اما اختلافات و سردرگمی هائی را هم به همراه آورد. در پایان کنگره این حزب، شبکه دوم تلویزیون آلمان در یک گزارش کوتاه تحلیلی اشاره ای دارد به برخی از این موضوعات. [1]

برخی از مهمترین موضوعاتی که گزارش های تلویزیونی به آن توجه نشان داده اند، عبارتند از:
- با توجه به موفقیت های نسبی در سال های اخیر در زمینه محیط زیست، حزب سبزها اکنون در یک سردرگمی بسر می برد و دقیقا نمی داند موضوعات اصلی که این حزب باید به آن توجه کرده تا بتواند با آن بیشترین طیف از مردم را جلب خود کند کدام است و یا مشخص نیست که با چه اولویت بندی باید به این موضوعات بپردازد: محیط زیست، زراعت و دامداری، زباله های اتمی و نیروگاه های اتمی، انرژی  پاک از طریق باد و آفتاب. امنیت اینترنت و شبکه های اجتماعی و آزادی های شخصی و محافظت از اطلاعات افراد. سیاست پناهندگی در آلمان، سیاست خارجی و فروش تسلیحات، دخالت نظامی در عراق و سوریه برعلیه خلافت اسلامی آری یا نه، انتقال و تحویل دهی تسلیحات به کردها در عراق و سوریه آری یا نه؟

- اختلافات بین رهبران این حزب از کجا ناشی می شود. قدرتمندترین رهبران حزب کدام هستند و هرکدام چه تاثیری در جهت دهی سیاست های حزب دارند؟

- اختلاف و دوستگی در حزب بر سر مواضع وینفرید کِرچمان از رهبران حزب سبزها و نخست وزیر ایالت بادن وورتمبرگ در زمینه پناهندگی. همزمان با سخنرانی او، عده ای از جوانان حزب در سالن، یک آکسیون اعتراضی برگزار کردند.

-  در انتخابات سراسری پارلمانی در سال 2017 این حزب با کدام حزب بزرگتر قصد ائتلاف دارد و آیا در انتخابات سراسری یا ایالتی حتما باید به دنبال ائتلاف با حزب سوسیال دمکرات است یا برای گزینه های دیگر، از جمله ائتلاف با حزب دمکرات مسیحی (آنگلا مرکل) یا ائتلاف با حزب چپ آمادگی دارد؟

حزب سبزها در حال حاضر در هفت ایالت از ایالت های شانزده گانه در آلمان در کابینه ائتلافی سهیم است و از این طریق به دلیل وزنه ای که در شورای ایالت ها به دست آورده است، اهمیت قابل توجه ای در تعیین سیاستگذاری های کلان در آلمان به دست آورده است.
 
در دسته بندی های درون حزب سبزها، یک جریان (واقع گرایان) به دنبال برخوردی واقع بینانه تر با مسائل بوده و خواهان انعطاف بیشتری در تفسیر و عملی کردن آرمان ها و اصول حزب، بویژه در شرایطی که حزب در قدرت سهیم است، می باشد.
جریان دیگر (چپ) بر رعایت اصول اولیه حزب تاکید داشته و خواهان مشارکت در قدرت سیاسی به هر قیمت نمی باشد.

حزب سبزها در این کنگره تلاش کرد تا برخی از این اختلافات را بطور علنی مورد بحث قرار دهد تا پس از بحث های دمکراتیک درون حزبی در باره دیدگاه ها و برنامه ها و سیاست های متفاوت، تغییرات و تصحیحات لازم در سیاست هایش را مشخص کرده، تا بتواند با انسجام و یکپارچگی بیشتری خود را برای انتخابات آینده آماده سازد.

حنیف حیدرنژاد
23.11.2014
http://www.hanifhidarnejad.com

...................................................................................................................

منابع

1- گزارش کانال دو تلویزیون آلمان

ZDF Standpunkte: Parteitag der Grünen

http://www.zdf.de/ZDFmediathek#/beitrag/video/2286494/ZDF-Standpunkte:-Parteitag-der-Gr%C3%BCnen

گزارش های شبکه یک تلویزویون آلمان

"Hilfe statt Abschottung"

http://www.tagesschau.de/inland/gruene-parteitag-109.html




 
 
 

hanifhidarnejad@yahoo.de | استفاده از مطالب این سایت با ذکر منبع بلامانع است | Copyright©www.hanifhidarnejad.com 2005-2024