- شنبه 8 ارديبهشت 1403

 
 
 
 
 
حقوق بشر
پناهندگی / اقامت
مهاجرت/انتگراسیون
جامعه/روحی-اجتماعی
مصاحبه / گفتگو
دیدگاه ها
ترجمه
پایان نامه
در دیگر رسانه ها
فیلم و صدا
درباره من
درباره سایت
Asyl / Aufenthalt
Menschenrechte
Über
 
 
آلمان ثروتمند و پناه جویان فقیر، مستند تلویزیونی چاپ ارسال به دوست
23 مهر 1393

سه شنبه شب 14 اکتبر 2014 تلویزیون وِ دِ اِر (WDR) آلمان فیلم مستندی در باره وضعیت بسیار اسفبار و غیر انسانی کمپ های پذیرش اولیه و زندگی پناه جویان در آلمان پخش کرد.

گزارش به وضعیت چند کمپ پناهندگی در شهرهای مونشنگلادباخ، کلن، هِرنه و  بورباخ واقع در ایالت نورد راین وستفالن پرداخته و نشان می دهد پناه جویان با وجود شرایط خطرناک در کشورشان و با وجود پذیرش خطر مرگ برای رساندن خود به آلمان، با دنیائی آرزو خود را به آلمان می رسانند تا یک زندگی خوب و انسانی را شروع کنند، اما از همان بدو ورود به آلمان به دلیل مواجه شدن با شرایط غیر قابل باورِ زندگی در کمپ های پذیرش پناه جویان، شوکه شده و نمی توانند باور کنند که واقعا در آلمان هستند. شرایط بهداشتی بسیار کثیف، زندگی جمعی چند نفر با هم در یک اتاق کوچک، امکانات نامناسب و خانه های پیش ساخته ی قدیمی آن چیزی است که در انتظار آنهاست. زندگی در سالن های ورزشی در اتاق هائی که با برزنت یا دیوارهای تخته ای نازک- آن هم بدون سقف- از هم جدا شده اند، دوری از محله های مسکونی و به حاشیه رانده شدن، عدم دسترسی به کلاس زبان آلمانی و عدم دسترسی به امکانات درمانی لازم، از جمله مشکلات دیگری هستند که در این فیلم نشان داده می شوند. این شرایط زندگی با خود ناراحتی های روحی- روانی به همراه آورده و موجب مریضی پناه جویان شده و جنگ و دعوا و خشونت را بین آنان دامن می زند.

ریشه مشکلات کجاست؟

اول:
با وجودی که از سال 2008 دولت و اداره های آلمان برآورد می کردند که میزان ورود پناه جویان به آلمان بالا خواهد رفت، اما متناسب با آن برای پیشگیری از بروز این مشکلات اقدامی نکردند. در حالی که وظیفه سیاستمداران پیش بینی این موارد است و باید از قبل برنامه لازم برای مواجه با آن را در دستور کار قرار می دادند.

دوم: امسال، یعنی در سال 2014 میزان متقاضیان پناهندگی در آلمان چهار برابر سال 2008 است. برای حل و فصل مسائل پناه جویان، چه برای رسیدگی به پرونده های پناهندگی و چه برای حل و فصل مسائل سکونتی و مسائل روحی و روانی آنها نیاز به استخدام کارمند و نیروی متخصص می باشد. در این زمینه نیز اقدامات و آماده سازی های لازم انجام نشده است. موارد فوق دلایلی بر اثبات سوء مدیریت یا کوتاهی سیاستمداران و اداره های مسئول در امور پناه جویان می باشند.

سوم: این فیلم با ارائه یک مورد مثبت نشان می دهد که چگونه شهرداری مولهایم، بجای اسکان پناه جویان در شرایط اسفبار خوابگاه های دسته جمعی، آنها را در آپارتمان های شخصی ساکن کرده است. وضعیت کاملا متفاوتی که راحتی و رفاه نسبی بالاتری برای پناه جویان و خانواده ها ایجاد کرده و حتی هزینه های آن نیز یک سوم کمتر از حالتی است که اگر پناه جویان در خوابگاه های جمعی اسکان داده می شدند. سوال این است که پس چرا بقیه شهرداری ها از این مدل پیروی نمی کنند؟

 در یک نمونه دیگر نشان داده می شود با وجودی که کشیش یک مدرسه شبانه روزی اعلام آمادگی کرده که تعدادی خانواده یا افراد مجرد را در مجموعه مسکونی خود بپذیرد، اما ماه هاست که اداره های مربوطه به درخواست او پاسخ نداده اند. این نمونه و نمونه های مربوط به عدم رسیدگی درمانی به پناه جویان نشان می دهند که بورکراسی و قوانین دست و پاگیر اداری تا کجا به ضرر پناه جویان هستند و باید تغییر کنند.

چهارم: و مهمتر از همه، نوع نگاه قانون گذاران و سیاستمداران و اداره های دولتی به پناه جویان می باشد. بسیاری از مشکلات پناه جویان تازه وارد به آلمان ناشی از فقدان یک دیدگاه انسانی است که حتی قوانین موجود را هم را نقض می کند، به نحوی که بجای آنکه در رسیدگی به پناه جویان تامین کرامت انسانی و حداقل های زندگی آنها بر اساس استاندردهای مشخص مورد نظر قرار بگیرد، استانداردهای دوگانه ای حاکم شده اند که تبعیض آمیز می باشند. برای مثال در حالی که در مورد زندانیان، حداقل فضای لازم برای اسکان آنها 6 متر مربع می باشد، در بسیاری موارد چندین پناه جو در مساحتی کمتر از این میزان با هم زندگی می کنند. و یا در حالی که قانون، سکونت در امکان صنعتی را ممنوع کرده است، اما در بسیاری موارد با مصوبه شهرداری ها، کمپ پناه جویان را در چنین اماکنی برپا می کنند. به همین دلیل به دلیل دوری پناه جویان از محله های مسکونی، آنها عملا به حاشیه شهر رانده شده و ارتباطات اجتماعی آنان و پیوند خوردنشان با جامعه با مانع روبرو می شود.

 این فیلم با ورود به برخی جزئیات از زندگی پناه جویان تصویر نسبتا روشن و واقعی از مشکلات سکونتی پناه جویان تازه وارد به آلمان را به بیننده منتقل کرده و تلاش دارد این سوال را در ذهن بیننده فعال کند: در حالی که آلمان کشوری ثروتمند است، آیا وجود چنین وضعیتی قابل قبول می باشد؟

 
حنیف حیدرنژاد
15.10.2014
http://www.hanifhidarnejad.com




لینک به فیلم مستند

Reiches Deutschland – Armer Flüchtling

http://www1.wdr.de/fernsehen/dokumentation_reportage/die-story/sendungen/reiches-deutschland-armer-fluechtling100.html


 
 
 

hanifhidarnejad@yahoo.de | استفاده از مطالب این سایت با ذکر منبع بلامانع است | Copyright©www.hanifhidarnejad.com 2005-2024