- شنبه 1 ارديبهشت 1403

 
 
 
 
 
حقوق بشر
پناهندگی / اقامت
مهاجرت/انتگراسیون
جامعه/روحی-اجتماعی
مصاحبه / گفتگو
دیدگاه ها
ترجمه
پایان نامه
در دیگر رسانه ها
فیلم و صدا
درباره من
درباره سایت
Asyl / Aufenthalt
Menschenrechte
Über
 
 
تغییرات جدید در زمینه قوانین مرتبط با پناهندگی در آلمان چاپ ارسال به دوست
29 شهريور 1393

حنیف حیدرنژاد

کابینه دولت آلمان در نشست 29 اکتبر 2014 خود لایحه برخی تغییرات در قوانین مرتبط با پناهندگی را از تصویب گذراند. پیشتر
شورای ایالت های آلمان در نشست روز جمعه، 19 سپتامبر 2014 این لایحه که قبل از آن نیز از تصویب پارلمان آلمان گذرانده شده بود را مورد تائید قرار داده بود. به این ترتیب تمام مراحل قانونی این تغییرات انجام شده و پس از تدوین جدید متن این قوانین، لازم الاجرا خواهند شد. اگر چه تاریخ لازم الاجرا شدن قوانین جدید اعلام نشده، اما پیش بینی می شود که اول ژانویه 2015 موعد اجرای این تغییرات باشد.

تغییرات انجام شده شامل موارد زیر می باشند:
1. صربستان، مقدونیه و بوسنی هرزه گوئین کشور امن ثالث: سه کشور صربستان، مقدونیه و بوسنی هرزه گوئین به عنوان کشورهای "امن ثالث" طبقه بندی می شوند. هدف از این قانون مقابله با درخواست پناهندگی اقلیت روما از این کشورها می باشد. با تصویب این قانون، اداره امور پناهندگی می تواند به سرعت درخواست پناهندگی این افراد را با عنوان ناوارد رد کرده و آنها را بلافاصله به کشورشان اخراج نماید.
شهروندان این سه کشور در اساس می توانند با پاس کشور خود برای سه ماه و بدون ویزا به دیگر کشورهای اتحادیه اروپا مسافرت کنند. اخراج آنها می تواند ورود مجدد آنها به آلمان را با مشکل مواجه کند.

طبقه بندی این سه کشور به عنوان "کشور امن ثالث" بدان معنی خواهد بود که پناه جویانِ دیگر کشورها، از جمله پناه جویان ایرانی که از این سه کشور عبور کرده یا در آنجا توقف کرده باشند نیز به آن کشور برگرداننده خواهند شد. کشور امن ثالث، کشوری است که از نظر اداره امور پناهندگی آلمان وقتی پناه جو به آنجا برسد، جانش در امن و امان است و بنابراین می تواند در همانجا درخواست پناهندگی ارائه دهد و نباید الزاما به آلمان بیاید. بر این اساس تمام کشورهای همسایه آلمان و کشورهای عضو اتحادیه اروپا "کشور امن ثالث" به شمار می روند. اینک و با اضافه شدن این سه کشور جدید، این محدوده در پیرامون آلمان باز هم وسیع تر شده است.


2. کوتاه کردن مهلت ارائه درخواست اجازه کار: متقاضیان پناهندگی و خارجیانی که هنوز اقامت دریافت نکرده اند در سه ماه اول اقامت خود در آلمان نمی توانند درخواست اجازه کار بدهند. از ماه چهارم اما می توانند چنین درخواستی ارائه دهند. (تاکنون این مدت 9 ماه بود).
همچنین محدودیت زمانی که مطابق آن یک موقعیت شغلی خالی ابتدا به یک آلمانی و اروپائی و افراد با اجازه اقامت تعلق دارد، کوتاه شده و به 15 ماه تقلیل می یابد. این محدودیت به نام "حق تقدم" معروف است. شرط حق تقدم برای دسترسی به اجازه کار پس از 15 ماه همچنین شامل آندسته از پناه جویانی که پرونده پناهندگیشان مختومه اعلام شده و  "دولدونگ-Duldung" دارند نیز می گردد. اگر چه در ظاهر این قانون نسبت به آنچه در گذشته برقرار بود یک گشایش به نظر می آید، اما باید توجه داشت که در عمل دسترسی پناه جویان بطور مستقیم به بازار کار بسیار محدود است زیرا دریافت اجازه کار نه بطور مستقیم و با مراجعه به اداره کار، بلکه از کانال اداره خارجیان انجام می شود و این اداره در عمل با موانعی که ایجاد می کند، دریافت اجازه کار را بسیار سخت می سازد.

شایان ذکر است که در مورد افراد متخصص یا فوق متخصص، شرط "حق تقدم" یا مهلت 15 ماهه منتفی می باشد و این دسته از افراد می توانند با ارائه مدارک خود و در صورت تائید، اجازه کار دریافت کنند.


3. لغو محدودیت ترک محدوده: پناه جویان در سه ماه اول اقامت در آلمان همچنان با محدودیت ترک محل زندگی مواجه هستند. اما از ماه چهارم این محدودیت برداشته می شود و پناه جو می تواند در سراسر آلمان رفت و آمد داشته باشد.
آن دسته از پناه جویان یا خارجیانی که مرتکب جرم شده و یا پرونده جنائی یا جزائی از آنها در جریان باشد مشمول لغو این محدودیت نمی شوند.
لازم به توضیح است که از سال 2010 برخی از ایالت ها در محدوده داخلی خود این محدودیت را لغو کرده بودند. لغو آن بطور سراسری و برای کل آلمان، پیوسته یکی از خواسته های پناه جویان و سازمان های حقوق بشری بوده است.

4. لغو سیستم کوپنی و پرداخت جنسی کالا:
در سه ماه اول و تا زمانی که پناه جو در هایم (کمپ) پذیرش اولیه ساکن است، مواد غذائی یا وسایل مورد نیاز او بصورت جنسی به وی تحویل داده می شود. از بعد از این مدت پرداخت جنسی به پناه جویان لغو و پول نقد به آنها پرداخت می شود.
توضیح آنکه در حال حاضر در برخی از ایالت ها و شهرداری ها به پناه جویان جیره غذائی داده می شود. یا بجای پرداخت تمام پولِ ماهیانه به پناه جویان، به آنها کوپن داده می شود تا مواد مورد نیاز خود را از مغازه های مخصوصی تهیه کنند. این سیستم سالها به عنوان یک روش تبعیض آمیز و تحقیر آمیز مورد انتقاد قرار داشته است.

تصویب تغییرات فوق از سوی مدافعان حقوق پناهندگی با انتقاد ربرو شده است. آنان بر این باورند اقلیت روما در کشورهایشان بطور فردی و گروهی با تبعیض روبرو هستند و باید بتوانند مطابق کنوانسیون ژنو در آلمان درخواست پناهندگی بدهند. آنان همچنین به کشتار و قتل عام نیم میلیون نفر از این اقلیت توسط آلمان هیتلری اشاره کرده و تاکید می کنند که آلمان در قبال دفاع از این اقلیت یک وظیفه و مسئولیت اخلاقی- تاریخی عهده دار است و با تصویب چنین قانونی از این مسئولیت فرار می کند.

مدافعان حقوق پناهندگان در آلمان اگر چه تغییرات دیگر را مثبت می دانند، اما آنها را ناکافی ارزیابی می کنند و از جمله خواهان آن هستندکه قانون ویژه تامین اجتماعی پناه جویان لغو گردد.

سخنرانی های انجام شده در  جلسه شورای ایالت های آلمان حاوی نکات بسیار روشنگری بود. بویژه سخنرانی وزیر اول ایالت شلسویگ هولشتاین (Torsten Albig) به خوبی نشان می دهد که سیاست پناهندگی در آلمان بر اساس تقسیم کردن پناه جویان به "آدم خوب و آدم بد" استوار شده است. سیاستی که منافع اقتصادی و میزان بازدهی و راندمان آدم ها را اصل قرار می دهد. با این نگاه، تا تحقق برخورداری از حمایت، همان حقی که هر پناه جو باید مطابق کنوانسیون ژنو از آن برخوردار شود، راهی طولانی در پیش است. "حق" و آرمانی که بخش بزرگی از آن عملا تنها به حرف زیبائی بر روی کاغذ تبدیل شده است.


حنیف حیدرنژاد
01.11.2014
http://www.hanifhidarnejad.com

این مطلب پیشتر در 20 اکتبر 2014 نوشته شده بود که اینک و با توجه به مصوبه کابینه آلمان در 29 اکتبر 2014، با تغییرات و اضافه هائی، تکمیل و به روز شده است.

جدید:
تغیراتی که در بالا آمد در نشست پارلمان  آلمان در روز 4 دسامبر 2014 به تصویب رسید.



منابع:

 29.10.2014 Recht­li­che Ver­bes­se­run­gen für Asyl­be­wer­ber

http://www.bmi.bund.de/SharedDocs/Kurzmeldungen/DE/2014/10/gesetzentwurf-verbesserung-rechtsstellung-asylsuchende-und-geduldete-auslaender.html

Neue Regelungen im Asylrecht

http://www.bmi.bund.de/SharedDocs/Kurzmeldungen/DE/2014/09/neue-regelungen-zum-asylverfahren-und-zur-optionspflicht.html?nn=3315850

925. Sitzung des Bundesrates19. September 2014

http://www.bundesrat.de/DE/service/mediathek/mediathek-node.html?cms_id=3887135

Bundesrat stimmt Asylkompromiss zu

Stand: 19.09.2014 15:49 Uhr
http://www.tagesschau.de/inland/asylkompromiss-mit-mehrheit-im-bundesrat-102.html

Realpolitik in ihrem schlechtesten Sinne
http://www.proasyl.de/de/presse/detail/news/realpolitik_in_ihrem_schlechtesten_sinne_baden_wuerttemberg_stimmt_asylrechtsverschaerfung_im_bunde
/

Bundestag lockert Residenzpflicht für Asylbewerber

http://www.merkur-online.de/aktuelles/politik/bundestag-lockert-residenzpflicht-asylbewerber-zr-4509070.html?cmp=defrss




 
 
 

hanifhidarnejad@yahoo.de | استفاده از مطالب این سایت با ذکر منبع بلامانع است | Copyright©www.hanifhidarnejad.com 2005-2024