- پنجشنبه 6 ارديبهشت 1403

 
 
 
 
 
حقوق بشر
پناهندگی / اقامت
مهاجرت/انتگراسیون
جامعه/روحی-اجتماعی
مصاحبه / گفتگو
دیدگاه ها
ترجمه
پایان نامه
در دیگر رسانه ها
فیلم و صدا
درباره من
درباره سایت
Asyl / Aufenthalt
Menschenrechte
Über
 
 
بهبودی نسبی وضعیت حقوقی قبول شدگان پناهندگی به دلایل انسانی در آلمان چاپ ارسال به دوست
24 مرداد 1393


حنیف حیدرنژاد

از اول ژانویه 2014 نوع جدیدی از قبولی پناهندگی در آلمان به تصویب رسیده است. این نوع قبولی بر اساس تطبیق قانون دادرسی پناهندگی آلمان با موازین اروپائی می باشد. (
Änderungen im Asylverfahrensgesetz durch das Gesetz zur Umsetzung der Richtlinie 2011/95/EU (Qualifikationsrichtlinie II ) gemäß BGBl vom 28.08.2013, ausgegeben am 05.09.2013)


قبولی پناهندگی حمایت بین المللی

در آلمان آندسته از متقاضیان پناهندگی که موفق به دریافت قبولی پناهندگی بر اساس ماده 16آ یا ماده 60 بند 1 قانون اقامت نمی شوند، اما دلایلی وجود دارد که در صورت بازگردانده شدن به کشورشان جانشان در خطر قرار خواهد گرفت، شامل ممنوعیت اخراج شده و اقامت به دلایل انسانی دریافت می کنند. (حمایت بین المللی-
internationale Subsidiären Schutz )


تا پایان سال 2013 قبولی این دسته از افراد بر اساس بند 2، 3 و 5 از ماده 60 قانون اقامت بوده است. موقعیت قبولی این دسته از قبول شدگان و مزایائی که شامل آنها می شد، با قبول شدگان پناهندگی متفاوت است. اطلاعات بیشتر:
انواع قبولی پناهندگی در آلمان، یکسانی ها و تفاوت ها
 
از ژانویه 2014 بر اساس انطباق قانون دادرسی پناهندگی آلمان با موازین اروپائی در امور پناهندگی، آندسته از افراد که قبولی بر اساس بند 2، 3، یا جمله 2 از بند 7 ماده 60 قانون اقامت دریافت کنند از موقعیت نسبتا بهتری نسبت به قبل برخوردار خواهند شد. در نامه های قبولی اداره پناهندگی در مورد این دسته از افراد همچنین به مواد مختلفی اشاره می شود از جمله: بند 1 از ماده 4 قانون دادرسی پناهندگی یا بند 9 ماده 104 قانون اقامت. این نوع قبولی با عنوان ممنوعیت اخراج ، قبولی حمایت بین المللی بر اساس جمله1 از بند 2 از ماده 25 - آلترناتیو دوم قانون اقامت شناخته می شود. (
International subsidiär Schutzberechtigte nach § 25 Absatz 2 Satz 1 zweite Alternative Aufenthaltserlaubnis)


مزایا و پیامدهای حقوقی این نوع قبولی

- کارت اقامت: کارت الکترونیکی اقامت صادر می شود، حتی اگر امکان تهیه پاس وجود نداشته باشد.
- کمک هزینه تحصیلی: حق برخورداری از کمک هزینه تحصیلی وجود دارد.
- حق اولاد: دریافت حق اولاد (کمک هزینه مربوط به کودک) وجود دارد.
- بهم پیوستگی به خانواده: در صورتی که پناه جوی قبول شده زیر 18 سال سن داشته باشد، پدر و مادرش می توانند به او ملحق شوند.
- قبولی خانوادگی ممکن است: اگر پدر یا مادر این قبولی را بگیرند، دیگر افراد خانواده نیز می توانند با ارائه درخواست از همین نوع قبولی برخوردار شوند.
- اجازه کار: اجازه کار همراه با قبولی داده می شود.
- تامین اجتماعی: این دسته از افراد از زیر پوشش تامین اجتماعی خاص پناه جویان (Asylbewerberleistungsgesetz) خارج شده و زیر پوشش قانون تامین اجتماعی عمومی قرار گرفته و
زیر پوشش اداره کار (جاب سنتر- Jobcenter) قرار می گیرند. به این ترتیب زیر پوشش بیمه درمانی قرار گرفته و کارت بیمه درمانی دریافت می کنند.
- کلاس های زبان دولتی: این دسته از قبول شدگان از حق شرکت در کلاس های زبان دولتی (انتگراسیون کورس-
Integrationskurs) برخوردار می شوند.


محدودیت ها

- پاس: برای این دسته از قبول شدگان پاس آبی پناهندگی پناهندگی (
Reiseausweis für Flüchtlinge) صادر نمی شود. آنها باید پاس ملی خود را ارائه دهند و اگر نتوانند و تحت شرایط خاصی برایشان پاس طوسی (Reiseausweis für Ausländer) صادر خواهد شد.
- انتخاب شهر محل زندگی: این دسته از قبول شدگان اجازه انتخاب شهر محل زندگی خود را ندارند، مگر آنکه کار کرده و وابسته به کمک های دولتی نباشند.
- الحاق همسر و فرزندان زیر 18 سال به فرد قبول شده امکان پذیر نیست، مگر آنکه فرد قبول شده شاغل بوده و هزینه های زندگی آنها را بتواند تامین کند.
- قبولی صادر شده، برای یک سال خواهد بود. بعد از آن برای دو سال دیگر تمدید خواهد شد.
- درخواست اقامت نامحدود (
Niederlassungserlaubnis) بعد از 7 سال اقامت امکان پذیر است.

حنیف حیدرنژاد
15.08.2014
http://www.hanifhidarnejad.com



منابع:
Aufenthaltsrechtliche Situation


International subsidiär Schutzberechtigte


Subsidiärer Schutz





 
 
 

hanifhidarnejad@yahoo.de | استفاده از مطالب این سایت با ذکر منبع بلامانع است | Copyright©www.hanifhidarnejad.com 2005-2024