- جمعه 31 فروردين 1403

 
 
 
 
 
حقوق بشر
پناهندگی / اقامت
مهاجرت/انتگراسیون
جامعه/روحی-اجتماعی
مصاحبه / گفتگو
دیدگاه ها
ترجمه
پایان نامه
در دیگر رسانه ها
فیلم و صدا
درباره من
درباره سایت
Asyl / Aufenthalt
Menschenrechte
Über
 
 

نامه سرگشاده به مریم رجوی






pan20

pan19
ضدیت رهبری مجاهدین خلق با آزادی بیان چاپ ارسال به دوست
05 مرداد 1393

حنیف حیدرنژاد

"كميسيون‌‌‌‌‌امنيت و ضدتروريسم شورای ملی مقاومت، در اطلاعیه ای به تاریخ اول مرداد 1393 با عنوان "تواب تشنه به خون، عصا كش خائن خود فروخته"، آقای ایرج مصداقی، زندانی سیاسی سابق را با الفاظ رکیک مورد توهین و اتهامات بی پایه و اساس قرار داده است.[1]

در تمام طول اطلاعیه، مصداقی به کرات با چنین الفاظی مورد خطاب قرار می گیرد: "تواب تشنه به خون، عصا كش خائن خود فروخته، همکار وزارت اطلاعات، مزدور مستعمل، مزدور وزارت اطلاعات، باز نشخوار کننده لجن پراکنی های وزرات اطلاعات، رذالت پیشه، کسی که دست های خونین وزارت اطلاعات را لیس میزند، کسی که به دنبال شستن دستهای خود از پيامدهای جنايت بزرگ عليه بشريت در اشرف است، همکاسه وزرات اطلاعات".

این همه خشم و عصبانیت و توهین و اتهام برای چیست؟ برای آن است که ایرج مصداقی به خود اجازه داده و در یک گزارش  با عنوان "گزارش 93 / واکاوی و بررسی فرهنگ و رفتار توتالیتاریستی مسعود رجوی " [2] ، رهبری سازمان مجاهدین خلق را در 271 مورد مورد پرسش قرار داده است.

اطلاعیه شورای ملی مقاومت، تشکلی که دنباله رو و  روکش بیرونی سازمان مجاهدین خلق می باشد، چند اشکال عمده دارد:
اول: اطلاعیه مملو از توهین و اتهامات بی پایه و اساس و فحاشی است. که نشان دهنده سطح شخصیت افرادی است که خود را تنها "آلترناتیو" دمکراتیک آخوندهای جنایتکار در ایران می دانند. معلوم نیست اگر قرار است جانشینان آخوندهای حاکم بر ایران این چنین افرادی باشند، چرا باید مردم به آنها که هنوز قدرت را در اختیار نگرفته این چنین مخالفین خود را  شلاق کِش می کنند باید اعتماد کنند. این چگونه دمکراسی است، که این افراد خود را "تنها" آلترناتیو شایسته آن می خوانند.

دوم: اطلاعیه با یک مقدمه و  موخره تلاش دارد تا بر ذهن خواننده تاثیر گذاشته و با اطلاعاتی که از منابع رژیمی نقل قول می کند، نوشته مصداقی را به آنها نسبت دهد. این روش نشان دهنده آن است که رهبری مجاهدین با دستکاری و مانیپولاتسیون در اصل مطلب، تلاش در القاء نتیجه ی مورد نظر خویش در ذهن خواننده می کند.

سوم: اطلاعیه در حالی که به گزارش ایرج مصداقی اشاره می کند، اما هیچگاه به اسم و عنوان کامل گزارش اشاره نمی کند و یا  به آن لینک نمی دهد. با این روش، تنظیم کنندگان اطلاعیه نشان می دهند الفباء روزنامه نگاری را نیز نمی دانند، چه برسد به رعایت اصل اطلاع رسانی غیرجانبدارانه در دنیای سیاست. محروم کردن خوانندگان یک مطلب از منبع مورد مناقشه، قیومیت قائل شدن بجای خوانندگان محسوب شده و عملا خوانندگان را از پیگیری اصل موضوع محروم کرده و آنها را ناچار به یکسویه نگری سوق می دهد.

چهارم: اگر چه مصداقی در گزارش خود 271 پرسش را مطرح کرده است،  و اگر چه او در صفحه 143 تا 150 گزارش خود به ابهامات موجود در چگونگی کشته شدن "مسعود دلیلی داخل" می پردازد، اما اطلاعیه شورای ملی مقاومت به سوالات اساسی مربوط به موضوع نمی پردازد. از جمله این که:  "سؤال و حفره‌ی اصلی این‌جاست، مجاهدین که می‌دانستند جنازه‌ی پنجاه و سوم متعلق به آن‌ها نیست چرا از روز اول در تبلیغات‌شان حرفی از آن نزدند و منتظر سیر حوادث شدند؟ چرا آن‌ها که از روز اول می‌دانستند جنازه متعلق به مسعود دلیلی است می‌‌کوشیدند آن را متعلق به یکی از «کماندوها» جا بزنند و در مورد هویت وی روشنگری نمی‌کردند؟‌ مجاهدین در طی این مدت منتظر چه چیزی بودند؟" (ص 145 گزارش)

به باور من مسئله اصلی در این مورد مشخص این است که رهبری مجاهدین "شفاف" رفتار نمی کند. خود را قیم مردم می داند. بجای آنها تصمیم می گیرد که چه چیزی را باید بدانند یا ندانند، یا چه چیزی را باید چه زمانی بدانند. رهبری مجاهدین خود را درقبال پیوستن و گسستن نیروهایش پاسخگو نمی داند. هرکسی که از این سازمان جدا شود، حتی اگر سالها در کنار دست مسعود رجوی بوده باشد یک شبه به "مزدور وزرات اطلاعات" تبدیل می شود. رهبری مجاهدین نمی خواهد به این سوال پاسخ دهد که آخر چه می شود، چرا و چه اتفاقی در درون این تشکیلات افتاده که این همه افراد با سوابق طولانی مبارزاتی از این سازمان جدا می شوند؟ حتی اگر افرادی به همکاری با وزارت اطلاعات می پردازند، آخر چرا؟ آیا همه دنیا مقصرند و رهبری مجاهدین در طول این همه سال در این زمینه اصلا ذره ای مسئولیت ندارد؟

اطلاعیه شورای ملی مقاومت بجای آنکه به سوالات پاسخ دهد، با توهین و اتهام زنی از پاسخگوئی فرار می کند. ترور شخصیت نویسنده ی یک مطلب، بخاطر طرح پرسش و ابهامات موجود در کشته شدن یک انسان، نشانه ی تلاش رهبری مجاهدین در سرکوب مخالفین و ضدیت آشکار آن با آزادی بیان و روش شدن حقیقت است.

در حالی که ایرج مصداقی بارها رهبری مجاهدین را دعوت کرده تا در مورد ادعاهای او با هم بحث و مناظره کنند تا نهایتا افکار عمومی در مورد استدلال هر یک از طرفین به قضاوت بنشیند، رهبری مجاهدین تنها یک شیوه را می شناسد: اتهام زنی و سرکوب آزادی بیان منتقدین و مخالفین خود به هر قیمت.

حنیف حیدرنژاد
پنج مرداد 1393/  27 ژولای 2014
http://www.hanifhidarnejad.com
 



1- اطلاعیه شورايی ملی مقاومت ايران ـ كميسيون‌‌‌‌‌امنيت و ضد تروريسم: تواب تشنه به خون، عصا كش خائن خود فروخته

 
2- گزارش 93 / واکاوی و بررسی فرهنگ و رفتار توتالیتاریستی مسعود رجوی"



آخرین مطالب:
 
 
 

hanifhidarnejad@yahoo.de | استفاده از مطالب این سایت با ذکر منبع بلامانع است | Copyright©www.hanifhidarnejad.com 2005-2024