- جمعه 7 ارديبهشت 1403

 
 
 
 
 
حقوق بشر
پناهندگی / اقامت
مهاجرت/انتگراسیون
جامعه/روحی-اجتماعی
مصاحبه / گفتگو
دیدگاه ها
ترجمه
پایان نامه
در دیگر رسانه ها
فیلم و صدا
درباره من
درباره سایت
Asyl / Aufenthalt
Menschenrechte
Über
 
 
علی خامنه ای، ضدیت با ارزش های غربی یا ارزش های حقوق بشری؟ چاپ ارسال به دوست
02 ارديبهشت 1393

حنیف حیدرنژاد

علی خامنه ای رهبر جمهوری اسلامی روز شنبه 30 فروردین 1393/ 19 آوریل 2014 در یک سخنرانی در جمع "بانوان برگزيده كشور" به شفاف ترین شکل دیدگاه های ضد زن و متحجرانه ی خود در ارتباط با مسئله زنان را تشریح کرد.[1]

بر اساس قانون اساسی نظام جمهوری اسلامی، یکی از وظایف رهبر تعیین سیاست های کلان کشور می باشد. بر همین اساس این سخنان خامنه ای را باید در کادر تعیین سیاست های "راهبردی" در مورد زنان دید که می تواند سرمنشاء محدودیت ها و سرکوب های بیشتر در آینده برعلیه زنان گردد.

خطوط  و سیاست هائی که خامنه ای بر آن تاکید می کند را می توان اینگونه خلاصه کرد:

- مسئله اصلی در ارتباط با زن، خانواده و خانه داری است.

- نقش زن: زن کد بانو و مدیر خانه است.

- وظیفه زن: وظیفه زن تامین آرامش برای مرد و فرزندان است.

- مسئله اشتغال زنان در خارج از خانه یک موضوع درجه دو است.

- برای نگه داشتن زن در خانه حتی اگر لازم باشد باید کار خانه داری او را خرید و درمقابلش پول پرداخت کرد.

- خانه و خانه داری زن وظیفه اصلی زن است. اشتغال در خارج از خانه مادامی که با مسئله اصلی در تعارض نباشد مجاز است. اگر معارضه کرد، خانه و خانه داری مقدم است.

- برای اجرائی کردن این دیدگاه ها؛ دنبال این باشید با قانون، با روشهاى تبلیغى، با روشها و شیوه‌هاى گوناگون، عواملی که مانع اجرای این خطوط است را برطرف کنید.

- برای تنظیم قوانین و این خطوط به فقه و متون اسلامی مراجعه و آن را از قرآن و سنت و حدیث و از دعا اتخاذ کنید.

- جداسازی جنسی در کار و در تحصیل لازم است. همیشه تبعیض بد نیست: مشاغل متناسب با خصوصیّت زن باشد. هر رشته تحصیلی مناسب زن نیست.

- ترویج این تصوّر از کار زن در خانه، که او را یک موجود درجه‌ى دو برای خدمتگذاری نشان می دهد، نتیجه افکار هوچیگرانه غربی است.

- غربى‌ها نسبت به مسئله‌ى زن بد فهمیدند، بد عمل کردند و همان فهم بد و غلط و عمل گمراه‌ کننده را تروج می دهند.

- در نگاه به زن، شرط اول آن است که که ذهنمان را از این حرفهایى که غربى‌ها در مورد زن میزنند، در مورد اشتغال، در مورد مدیریّت، در مورد برابرى جنسى - تخلیه کنیم.

- افکار غربى‌ها، نظرات غربى‌ها، در زمینه‌ى مسئله‌ى زن مطلقا نمیتواند مایه‌ى سعادت و هدایت جامعه‌ى بشرى باشد.

- تفکّرات علمى و فکرى غربی ها چون بر پایه‌ى معرفت مادّى و اعتقاد مادّى است، غلط است.

- عدالت یک حق است. اما برابرى گاهى حق است، گاهى باطل است. برابری زن بخاطر ساختار متفاوت جسمی و عاطفی اش با مرد معنی ندارد. یکى از بزرگ‌ترین خطاهاى تفکّر غربى در مورد مسئله‌ى زن، همین عنوان «برابرى جنسى» است.

- خیلى از این کنوانسیون‌هاى بین‌المللى و جهانى‌ ناظر به همین مسائل است. روى این فکر غلط، زندگى بشریّت را تباه کردند، خودشان را تباه کردند، دیگران را هم میخواهند تباه کنند.


چند نتیجه گیری مختصر

اول: خامنه ای عمد دارد ارزش های جهانی و حقوق بشری را "فراورده ی غربی" معرفی کند. اگر از تاریخچه ی  بلوک غرب در برابر بلوک شرق، پس از جنگ جهانی دوم بگذریم که که خود را در پیمان ناتو و پیمان ورشو  نشان می داد، "غرب" در اصطلاح به مجموعه ای از کشورهای صنعتی اطلاق می شود که سیستم اقتصادی آنها کاپتالیستی یا سرمایه داری است و از نظام رقابتی و بازار آزاد پیروی می کنند. به لحاظ  نظام سیاسی به دمکراسی و حق حاکمیت مردم و انتخابات آزاد پای بندند. اگرنه همه، اما اکثرا به جدائی دین از سیاست یا دین از حکومت ملزم می باشند و به پلورالیسم یا تکثرگرائی سیاسی باور داشته و به آن میدان می دهند. در روابط بین المللی نیز این کشورها در اساس خود را ملزم به کنوانسیون های جهانی می دانند. و... "غرب" بهشت روی زمین نیست و کمبودها و کاستی ها و انتقادهای خودش را دارد.

کنوانسیون های بین المللی اما، که خامنه ای در یک جای صحبتش به آن اشاره می کند منبعث از سازمان ملل متحد و ارگان ها و نهادهای مختلف آن می باشند. سازمان ملل متحد در مقدمه منشور خود نیز بر "ایمان خود به حقوق اساسی بشر و به حيثيت و ارزش شخصيت انسانی و به تساوی حقوق مرد و زن"[2] تاکید نموده خود را موظف به دفاع از این ارزش ها می داند. دولت ایران در سال 1945 جز اولین دولت هائی بوده که این منشور را پذیرفته است. همچنین دولت ایران در سال 1948 به اعلامیه جهانی حقوق بشر، در سال 1976به ميثاق بين المللی حقوق اقتصادی-اجتماعی و فرهنگی،  و به ميثاق بين المللی حقوق مدنی و سياسی ملحق شده و آن ها را امضاء کرده است.

همه کشورهایی که این کنوانسیون ها را امضاء می کنند در قبال آن تعهد می پذیرند. در واقع این کنوانسیون ها و پیمان نامه ها از جمله اعلامیه جهانی حقوق بشر، کنوانسیون رفع هر گونه تبعیض علیه زنان، کنوانسيون بين المللی رفع هرگونه تبعيض نژادی، ميثاق بين المللی حقوق مدنی و سياسی، ميثاق بين المللی حقوق اقتصادی-اجتماعی و فرهنگی، کنوانسيون منع شکنجه و ديگر رفتارها يا مجازاتهای بيرحمانه و غير انسانی، کنوانسيون حقوق کودک، كنوانسيون بين‌المللی حمايت از تمامی ‌اشخاص در برابر ناپديد شدن اجباری و ... با همه ضعف ها و کمبودهایشان ثمره رنج و خون و تجاربِ دردناک بشریت هستند که بعد از جنگ اول و دوم جهانی، توسط برجسته ترین حقوقدانان و فعالین حقوق بشر و نمایندگان ملت ها و دولت ها تنظیم، تصحیح، تکیمل و تصویب شده و آرمانها و خواسته های انسانِ دوره مدرن را بازتاب می دهند.

از آنجا که خامنه ای به خوبی تفاوت بین "غرب" با یک نهاد جهانی، یعنی سازمان ملل متحد و کنوانسیون های مصوب آن را خوب می داند، تعمد او برای معرفی ارزش های غربی بجای ارزش های حقوق بشری را باید نشانه عوامفریبی وی دانست.
همچنین این سوال مطرح می شود: اگر خامنه ای به راستی باور دارد که "خیلى از این کنوانسیون‌هاى بین‌المللى و جهانى،‌ زندگى بشریّت را تباه کرده است"  چرا نظام و دولت تحت رهبری او همچنان در سازمان ملل باقی مانده و یا حداقل چرا خود را از این کنواسیون ها خارج نمی کند؟

در واقع خامنه ای نه با "ارزش های غربی"، بلکه با ارزش های جهان شمول حقوق بشری است که دشمنی و ضدیت دارد. از آنجاکه مدل جمهوری اسلامی او نتوانسته به مسائل جامعه و از جمله مسائل زنان ایران پاسخ دهد، و از آنجا که با وجود سرکوب سیستماتیک و مستمر سه دهه گذشته، گرایش به ارزش های برابری طلبانه در بین زنان ایران همچنان رشد می کند، تلاش دارد تا با در خانه نگه داشتن زنان مانع رشد مطالبالت آنان و اعتراضات اجتماعی شود.

خامنه ای اگر چه زیر فشار قدرت های جهانی در زمینه ی هسته ای به "نرمش قهرمانانه" تن داده است، اما در مقابل مردم و خواسته ها و مطالبات آنها برای آزادی های فردی و اجتماعی حاضر به کمترین انعطاف نمی باشد. او اکنون برای انحراف افکار عمومی از نوشیدن جام زهر شماره 2، دشمنی خود با مطالبات حقوق بشری مردم را شدت بخشیده است. اعدام های رو به افزایش، دستگیری های خودسرانه، ضرب و شتم  وحشیانه زندانیان سیاسی و سخنرانی های مختلف "راهبردی" خامنه ای و سخنانِ هفته های اخیر دیگر مسئولین رژیم جمهوری اسلامی[3] در دشمنی آشکار با حقوق بشر، همه و همه اقداماتی حساب شده هستند که رژیم قصد دارد با توسل به آنها اعتراضات اجتماعی را پیشاپیش در نطفه خفه و فضای یاس و سرخوردگی و درماندگی اجتماعی را هرچه بیشتر بگستراند.

حنیف حیدرنژاد
22.04.2014
http://www.hanifhidarnejad.com



1. سخنرانی خامنه ای در "ديدار جمعى از بانوان برگزيده كشور"
http://farsi.khamenei.ir/speech-content?id=26155

2. متن کامل منشور ملل متحد و اساسنامه دیوان بین المللی دادگستری
http://www.unic-ir.org/about_un/manshoor.htm

3. چند نمونه از برخی سخنان مسئولین رژیم در روزهای اخیر و در گرماگرم مذاکرات هسته ای رژیم در دشمنی با حقوق بشر

علی مطهری در مورد انتقاد کشورهای غربی نسبت به اوضاع حقوق بشر در ایران:
- «وقتی ما او را اعدام می‌کنیم یک انسان را اعدام نکرده‌ایم بلکه یک غیر انسان را اعدام کرده‌ایم».
- «اسلام به ما اجازه داده و گاهی ما را مکلف کرده که در امور داخلی دیگران دخالت کنیم»، امر به معروف و نهی از منکر را اساساً یک نوع دخالت در امور دیگران دانست و گفت: «خود پیامبر اسلام در امور کشور‌ها دخالت می‌کرد. اگر ایشان در امور ایران باستان و روم قدیم دخالت نکرده بود الان ما مسلمان نبودیم».
-  «خانواده در دنیای غرب اساس و پایه‌ای ندارد و در حال انقراض است. ... برخی زنان و مردان غربی مثل حیوانات، عریان و نیمه عریان در مجامع عمومی ظاهر می‌شوند؟»
- «غرب به سوی حیوانیت در حال حرکت است و امور خلاف طبع بشر مانند همجنس‌گرایی را ترویج می‌کند؟».
- «مکتب به ما می‌گوید شما مکلف هستید که اسلام را در سراسر جهان گسترش دهید و حتی اگر حکومتی مانع گسترش اسلام و توحید است و اجازه انتخاب آزاد به مردم خود نمی‌دهد آن را سرنگون کنید».
http://www.mehrnews.com/TextVersionDetail/2269017

حسن روحانی: اگر فردی اعدامی است مجازات می شود و به ما ربطی ندارد

http://www.iribnews.ir/NewsText.aspx?ID=2328768

صادق لاریجانی رئیس قوه قضائیه به اعلامیه جهانی حقوق بشر اشاره کرد و گفت: «در مقدمه این اعلامیه بحث کرامت انسانی مطرح شده است. کسی می‌تواند در این خصوص صحبت کند که خالق انسان باشد و قرآن انسان را می‌شناسد. شما انسان دیگری را تحویل می دهید.»
«در چند ماه اخیر هجمه‌هایی درباره حقوق بشر از سوی اتحادیه اروپا، وزارت خارجه انگلیس و آمریکا علیه کشور ما آغاز شده است.... ما می‌گوییم برای خودشان بحث می‌کنند. آن‌ها اعلام می‌کنند که چرا در ایران اعدام وجود دارد که ما در پاسخ می‌گوییم که بخشی از آن ناشی از قصاص است که حق است....غربی‌ها خیال می‌کنند ما اهمیتی به آن‌ها می‌دهیم اما ما می‌گوییم شماها چه کسانی هستید که در مقابل حق تعالی این‌گونه سخن می گویید، آن‌ها در نگاه موحدان کسی نیستند.»
http://www.radiozamaneh.com/138740


جواد لاریجانی: قصاص یک حکم بسیار نورانی است و به اجرای آن افتخار می‌کنیم
لاریجانی در گفتگو با خبرگزاری “تسنیم”، وابسته به سپاه پاسداران، در دفاع از این حکم و نیز قانون قصاص گفت: «ما قصاص را یک حکم بسیار نورانی می‌دانیم، الان هم که اجرای حکم به تأخیر افتاده فکر می‌کنند که فشارهای آن‌ها موثر بوده، در حالی که ما همیشه در اجرای قصاص این پا و آن پا می‌کنیم که اولیای دم رضایت دهند، نه این‌که خجالت بکشیم از این و آن.»

http://taghato.net/article/5928

 



 
 
 

hanifhidarnejad@yahoo.de | استفاده از مطالب این سایت با ذکر منبع بلامانع است | Copyright©www.hanifhidarnejad.com 2005-2024