- پنجشنبه 6 ارديبهشت 1403

 
 
 
 
 
حقوق بشر
پناهندگی / اقامت
مهاجرت/انتگراسیون
جامعه/روحی-اجتماعی
مصاحبه / گفتگو
دیدگاه ها
ترجمه
پایان نامه
در دیگر رسانه ها
فیلم و صدا
درباره من
درباره سایت
Asyl / Aufenthalt
Menschenrechte
Über
 
 
معرفی وب گاه رسمی دکتر نورایمان قهاری- روانشناس چاپ ارسال به دوست
26 اسفند 1392

حنیف حیدرنژاد

نگاه و برخورد تخصصی به موضوعات انسانی و اجتماعی از مواردی است که در بین ایرانیان کمتر عمومیت دارد. تجربه d خود من در کار با ایرانیان نشان می دهد که منشاء تصمیم گیری بسیاری از ایرانیان در زمینه های شخصی، خانوادگی، اجتماعی و ... اطلاعات اشتباه و ناقص یا دریافت راهنمائی های غلط از دیگران می باشد. امری که آنان را با مشکلات زیادی مواجه کرده و برای مدت ها درگیر عواقب آن می شوند. با وجود آمار بالای ایرانیان متخصص در خارج از کشور که در این حوزه به کار اشتغال دارند، تعداد افرادی که  تخصص خود را با انگیزه های انساندوستانه و اجتماعی در فعالیت های داوطلبانه به کار گرفته تا با استفاده از مبانی تئوریک و آکادمیک ارتباطِ مشکلات سیاسی اجتماعی جامعه ایران و ایرانیان با رژیم سیاسی حاکم بر ایران را توضیح و تشریح کنند کم و نادر است.


نگاره: ‏http://www.hanifhidarnejad.com/Hidarnejad/index.php?option=com_content&task=view&id=11630&Itemid=245  حنیف حیدرنژاد  معرفی وب گاه رسمی دکتر نورایمان قهاری- روانشناس  از کارهای با ارزش خانم قهاری توجه به موضوع آسیب های اجتماعی و افسردگی در جامعه ایران و ایرانیان است. در حالی که رژیم حاکم بر ایران مشکلات روحی، روانی و اجتماعی را به گردن مردم و سرپیچی آنها از آموزه های ایدئولوژیک انداخته یا آن را ناشی از "تهاجم فرهنگی" و برنامه ای هدفمند از سوی قدرت های خارجی می نامد، و در حالی که متخصصان ساکن در ایران ناتوان از بیان دلیل اصلی مشکلات در جامعه ایران هستند، نور ایمان قهاری با بیانی تخصصی اما ساده، بر اهمیت ریشه ای سیستم سیاسی در ایجاد و گسترش این بیماری ها و مشکلات تاکید می کند.‏خانم نورایمان قهاری با مقالات متعدد، انجام مصاحبه یا با حضور در گرد هم آئی زندانیان سیاسی سابق، جان به در بردگان و بازماندگان خانواده های زندانیان سیاسی یا اعدام شدگان و شکنجه شدگان، ضربات روحی ناشی از شرایطی که آنان تجربه کرده و تاثیر آن بر روح و روان آنان را مورد بررسی تخصصی قرار می دهد. کاری با ارزش و کم نظیر.

این چنین بررسی های تخصصی به زندانیان سابق و بازماندگان و جان به در بردگان کمک می کند تا مکانیزم بسیاری از نوسانات روحی، روانی، رفتاری خود را بهتر شناخته و بتوانند خود را سریعتر و آسانتر از فشارهای آنان رها سازنند.



از دیگر کارهای با ارزش خانم قهاری توجه به موضوع آسیب های اجتماعی و افسردگی در جامعه ایران و ایرانیان است. در حالی که رژیم حاکم بر ایران مشکلات روحی، روانی و اجتماعی را به گردن مردم و سرپیچی آنها از آموزه های ایدئولوژیک انداخته یا آن را ناشی از "تهاجم فرهنگی" و برنامه ای هدفمند از سوی قدرت های خارجی می نامد، و
در حالی که متخصصان ساکن در ایران ناتوان از بیان دلیل اصلی مشکلات در جامعه ایران بوده یا به دلایلِ مختلف مایل به پرداختن به آن نیستند، نور ایمان قهاری با بیانی تخصصی اما ساده، بر اهمیت ریشه ای سیستم سیاسی در ایجاد و گسترش این بیماری ها و مشکلات تاکید می کند.

به امید آنکه نسل جدیدی از متخصصین علوم انسانی و اجتماعی بتوانند با شجاعت و مسئولیت پذیری انسانی- اجتماعی  تخصص و دانش خود را برای بیان واقعیت شرایط حاکم بر مردم و جامعه ایران به کار بگیرند، دعوت می کنم به نمونه زیر که مربوط به پدیده افسردگی و خودکشی در بین جوانان در ایران می باشد و تفاوت تجزیه و تحلیل متخصصان داخل کشور با آنچه نورایمان قهاری بر آن تاکید دارد توجه کنید:

دویچه وله: بی‌توجهی به نیازهای جوانان، علت اصلی افزایش ۱۴ درصدی خودکشی در ایران


بر اساس داده‌های پزشکی قانونی آمار خودکشی در ۹ ماه نخست امسال نسبت به سال گذشته ۱۴ درصد افزایش یافته است. یک روانپزشک می‌گوید علت اصلی افزایش خودکشی "سياست‌های غلط جمعيتی در گذشته بدون توجه به نیازهای جوانان" است.

هادی معتمدی روانپزشک و عضو هيات علمی دانشگاه علوم بهزيستی و توانبخشی تهران گفته علت اصلی افزایش نرخ خودکشی در جوانان ایران "سياست‌های غلط جمعيتی در گذشته بدون توجه به نيازهای اين قشر" است.

در گزارشی که پنج‌شنبه ۲۲ اسفند در روزنامه "ابتکار" منتشر شده با اشاره به آمار سازمان پزشکی قانونی آمده که در ۹ ماهه نخست سال ۱۳۹۲، ۳ هزار و ۱۲۵ تن در حوادثی که مشکوک به خودکشی تشخيص داده شده است، جان خود را از دست داده‌اند. بر اين اساس نرخ خودکشی در ایران نسبت به مدت مشابه در سال گذشته ۱۴ درصد افزايش داشته است.

استان ایلام پیشتاز در آمار خودکشی

بر اساس آمار اعلام شده از سوی سازمان پزشکی قانونی کشور، استان ايلام همچنان بالاترين ميزان خود کشی در ايران را دارد و پس از آن لرستان، خوزستان، کرمانشاه، گلستان و کهگيلويه و بويراحمد از ديگر استان‌هايی هستند که بيشترين ميزان خودکشی در آن‌ها رخ داده است.

در این گزارش آمده که نکته جالب توجه در اين آمار، فراوانی خودکشی در بين گروه سنی ۱۸ تا ۲۴ سال با افزایش خودکشی ۲ / ۲۸ است که می‌‌تواند زنگ خطری برای جامعه ایران باشد.

بنا بر این گزارش آن‌طور که هادی معتمدی روانپزشک گفته است عوامل اقتصادی مانند فقر، بيکاری، محروميت، ناامنی شغلی و عوامل اجتماعی نظير افزايش جمعيت، مهاجرت، جنگ، تبعيض، بی‌سوادی و معضل‌های مربوط به ازدواج از جمله عوامل مهم در بروز بی‌ثباتی‌‌های روانی و اقدام‌هايی مانند خودکشی هستند.

خودکشی، دومین علت مرگ دانشجویان ایرانی

آمار خودکشی در سال‌های اخیر در ایران مرتب بالا رفته است. به عنوان نمونه پیش از این نیز سازمان پزشکی قانونی اعلام کرده بود آمارخودکشی در سال ۸۹ نسبت به سال ۸۸ حدود ۱۷ درصد رشد داشته است.

تحقیقات و آمار خودکشی بین قشرهای مختلف در ایران اما نایاب است. بر اساس یکی از معدود تحقیقاتی که در این‌باره انجام شده تنها در فاصله سال‌های ۷۷ تا ۸۳، خودکشی دومین علت مرگ، پس از تصادفات میان دانشجویان در ایران بوده است.

بنا بر گزارش اخیر روزنامه "ابتکار" ازدواج اجباری و محروميت‌های برخی زنان در بعضی از مناطق کشور، نرخ بالايی را به خود اختصاص داده است. در دهه‌های اخیر خودسوزی در کنار ديگر روش‌های خودکشی در بين زنان برخی مناطق ایران به‌خصوص در استان ايلام رواج يافته است.

به این ترتیب شايع‌ترين روش خودكشى در ميان زنان ایرانی، خودسوزى است. راهى خشن و بيرحمانه براى پايان دادن به زندگى.

***

نظر دکتر نورایمان قهاری در همین مورد:

"بیائید صادقانه و شفاف حرف بزنیم: سرکوب دولتی علت اصلی افزایش خودکشی در ایران است. یکی از اصلی ترین ویژگی های سرکوب ایجاد حس ناتوانی است. به عبارت دیگر، می توان گفت تجربۀ ناتوانی اساسی ترین زخمی است که موجب آسیب دیدگی در فرد و جامعه می شود. سرکوب سیاسی به درونی کردن مزمن ِ حس ناتوانی و ناامیدی و عدم حس اعتماد به نفس یا رشد درجۀ پائینی ازآن می انجامد. زمانی که قربانی دائما خود را ناتوان در ابرازمخالفت یا موافقت با آنچه در حال وقوع است می یابد، به یک حس ناتوانی و ناامیدی مزمنی می رسد که او را دوباره در معرض قربانی شدن قرار می دهد. این علائم اجزای اصلی افسردگی مزمن، اضطراب و خشم، پیری زودرس، عدم سلامت جسمی و مرگ زودرس هستند، که در جوامع بی اطلاع بعنوان مرگ طبیعی شرح داده می شوند. بوسیلۀ کشتار و سرکوب، رژیم جمهوری اسلامی بخشی از مردم ایران را از چرخۀ طبیعی نسل و دوران محروم ساخته، و تا به امروز، مرگ طبیعی و بهمین واسطه، امکان سوگواری طبیعی را نیز از بسیاری به غارت برده است

سرکوب درونی شده به درک انسان ازارزش خود زیان می رساند. این باعث می شود که فرد خود را دوست نداشته باشد یا حتی از خود تنفر پیدا کند. بطور نمونه فرد از سمبل ها یا مشخصه هایی که جزئی ازاو یا بخشی از هویت او هستند و هدف سرکوب قرار دارند تنفرپیدا می کند، (برای مثال ایرانی بودن، قومیت، رنگ پوست، جنسیت، زبان، سازمانی که سرکوب شده و فرد به آن تعلق داشته است،.... ) در اینجا، سرکوب درونی شده، فرد را برآن می دارد که بجای مسئول شمردن و برخورد به سیستم سرکوبگر، خود، یا قربانیان دیگر سرکوب را مورد سرزنش قرار دهد. این یکی از نشانه های حاکی از حمل کردن الگوی سرکوب است، حتی اگر ناخودآگاه باشد."

بخشی از مقاله
«نه می بخشیم، نه فراموش می کنیم»


از سایت خانم نورایمان قهاری بازدید کنید
 http://drnourimanghahary.wordpress.com/


 
حنیف حیدرنژاد
17.03.2014



عکس بر گرفته از صفحه فیسبوک نورایمان قهاری

 
 
 

hanifhidarnejad@yahoo.de | استفاده از مطالب این سایت با ذکر منبع بلامانع است | Copyright©www.hanifhidarnejad.com 2005-2024