- پنجشنبه 6 ارديبهشت 1403

 
 
 
 
 
حقوق بشر
پناهندگی / اقامت
مهاجرت/انتگراسیون
جامعه/روحی-اجتماعی
مصاحبه / گفتگو
دیدگاه ها
ترجمه
پایان نامه
در دیگر رسانه ها
فیلم و صدا
درباره من
درباره سایت
Asyl / Aufenthalt
Menschenrechte
Über
 
 
پناه جویان غرق شده، پروتکل فاجعه ای که قابل پیشگیری بود چاپ ارسال به دوست
29 بهمن 1392



  صبور عزیزی همسر و پسر 10 ساله خود را ازدست داد


حنیف حیدرنژاد

توضیح:
مجله سیاسی "پاناروما"، یکی از چند برنامه ای است که در شبکه یک تلویزیون آلمان با دیدی انتقادی و موشکافانه به جستجوی وقایع و حقایق پنهان در پشت آنها می پردازد. "اشتفان بوخِن" نیز یکی از خبرنگاران بسیار حرفه ای و دقیق در کارش است که زبان فارسی را نیز به خوبی صحبت می کند. او در گزارش جدیدی که روز پنجشنبه 13 فوریه 2014 از شبکه یک تلویزیون آلمان پخش شد پرده از رازی بر می دارد که بسیاری را در اتحادیه اروپا خوشحال نمی کند.

ابتدا توضیحات زیر که از صفحه اینترنتی برنامه "پاناروما" برگردانده شده را ببینید.

***
 
پیوسته از طریق رسانه ها می شنویم که "فاجعه ای" در دریای مدیترانه رخ داده است. مدام می شنویم که پناه جویان در تلاش برای رساندن خود به اروپا غرق شده اند. این موضوع که دیگر "عادی" شده دائما با موضوع دیگری هم همراه می شود:  عده ای تقصیر را به گردن "قاچاقچی های بی وجدان" می اندازند و عده ای دیگر نیز سیاست بازدارنده و انعطاف ناپذیر اتحادیه اروپا را مقصر می دانند. 

در  بیستم ژانویه 2014 در دریای " اِگِیز "، [دریائی بین ترکیه و یونان که در آن جزایر کوچک بسیاری پراکنده شده اند] فاجعه ای به وقوع پیوست که اتحادیه اروپا نمی تواند بدون بحثی پایه ای در مورد آن از کنارش بگذرد.  یک قایق حامل پناه جویان در نزدیکی جزیره یونانی "فاماکونیزی" غرق شد. 12 انسان کشته شدند.  این بار قربانیان بی نام و  نشان نیستند،  آنها 9 کودک و سه زن از افغانستان هستند.

چه کسی مسئول مرگ این 12 انسان است؟

در آن شبِ بیستم ژانویه در نزدیکی جزیره یونانی "فاماکونیزی" چه اتفاقی افتاد؟
قایق حامل پناه جویان توسط یک کشتی گارد ساحلی یونان همراهی می شد. عملیات دچار مشکل شد. قایق پناه جویان چپه شد.

اینک 16 تن از بازماندگان آن فاجعه به شدت گارد ساحلی یونان را در ایجاد این فاجعه متهم می کنند. گشت ساحلی از  سوار کردن پناه جویان بر کشتی خود، خودداری کرد. "صبور عزیزی" یکی از بازماندگان آن فاجعه که همسر و پسر 10 ساله اش را از دست داده است، می گوید: "ما بچه ها را به آنها نشان دادیم، اما نمی خواستند ما را سوار کنند."    

یونان اتهامات برعلیه خود را رد می کند

 بازماندگان این فاجعه شهادت می دهند که گاردساحلی یونان پس از آنکه کشتی آنها را  یدک کرد، آنها را به سمت آب های ترکیه بر می گرداند. از نظر "کارل کوپ" یکی از مسئولین سازمان مدافع پناه جویان- پرو آزول، شواهد از این حکایت می کنند که پناه جویان بطور غیر قانونی به ترکیه باز گردانده می شده اند، امری که  پلیس مرزی کاملا از آن بر حذر  شده است.
 
گارد ساحلی یونان اما این اتهامات را نمی پذیردو می گوید می خواستند پناه جویان را نجات داده و به جزیره "فاماکونیزی" ببرند. ژنرال"آیاونانیز کاراگئورگوپولوس" از گارد ساحلی یونان در مصاحبه با "پاناروما" می گوید: "ما چنین دستوری، که در چنین شرایطی مهاجرین بازگردانده شوند را صادر نمی کنیم." او این گفته که گارد ساحلی قایق پناه جویان را یدک کرده و به آب های ترکیه باز می گرداند را به عنوان یک "دروغ" رد می کند.

بازگرداندن غیر قانونی پناه جویان محتاج کمک؟

این واقعه رهبران اتحادیه اروپا را نیز مشغول خود کره است. "سیسیلیو مالمستروم" کمیسار امور داخله در اتحادیه اروپا از "اتهاماتی سخت و سنگین" حرف زده و می گوید بازگرداندن اجباریِ پناه جویان نیازمند کمک، عملی غیر قانونی است که با وظایف اتحادیه اروپا همخوانی ندارد.
 
این واقعه اکنون سیاست خارجی اتحادیه اروپا را به زیر علامت سوال برده است.

نماینده ویژه دولت آلمان در امور حقوق بشر و کمک های انسانی، کریستوف اشتِرِسِر"  می گوید: "غرق شدن قایق حامل پناه جویان در نزدیکی سواحل جزیره یونانی "فارما کونیزی" باعث نگرانی من  شده است. این فاجعه که در جلوی چشم نیروهای حافظ مرزهای اروپا – فرونتکس- رخ داده یک بار دیگر نشان می دهد که هماهنگی های نیروهای حفاظت از مرز ها باید به سرعت تغییر پیدا کند. این وظیفه همه کشورهای عضو اتحادیه می باشد. آلمان هم در این زمینه مسئولیت دارد. اگر چه عملیات های مرزی در اتحادیه اروپا اساسا مرزهای آبی را شامل می شود، با این وجود اقدامات فعلی باید تغییر کند. علاوه بر این باید در اتحادیه اروپا اقداماتی را در نظر گرفت که با پناه جویان به دلیل نداشتن اوراق هویتی معتبر به عنوان "غیر قانونی" برخورد نشده و آنها را مجبور به برگشتن به وضعیتی که برایشان خطرناک بوده و جان آنها را تهدید می کند، نشوند." 

در دریای "اِگِیز" سالهاست که گارد ساحلی یونان و نیروهای حفاظت مرزی اروپا - فرونتکس- با هم همکاری دارند. ماموریت اصلی این نیرو "جلوگیری از ورود مهاجرین غیر قانونی" می باشد.

***

گزارش تلویزیونی با کمک انیمیشین نشان می دهد که گارد ساحلی یونان پس از آنکه قایق حامل پناه جویان را متوقف کرد، آن را به خود یدک می کند. قایق گارد ساحلی با سرعت زیاد طوری حرکت می کرد که به دلیل بالا و پائین شدن های شدید قایق پناه جویان و به دلیل عدم تناسب بین اندازه این دو قایق با هم، تیکه ای از جلوی قایق پناه جویان یعنی محل اتصال یدک، از بدنه قایق جدا می شود. در این زمان پناه جویان از گارد ساحلی می خواهند تا آنها را سوار قایق خود کنند که آنها از سوار کردن پناه جویان خودداری می کنند. کمی بعد قایق پناه جویان غرق شده و 9 بچه و سه زن کشته می شوند.
 


منبع:

Ertrunkene Flüchtlinge: Protokoll einer vermeidbaren Katastrophe



 
 
 

hanifhidarnejad@yahoo.de | استفاده از مطالب این سایت با ذکر منبع بلامانع است | Copyright©www.hanifhidarnejad.com 2005-2024