- چهارشنبه 5 ارديبهشت 1403

 
 
 
 
 
حقوق بشر
پناهندگی / اقامت
مهاجرت/انتگراسیون
جامعه/روحی-اجتماعی
مصاحبه / گفتگو
دیدگاه ها
ترجمه
پایان نامه
در دیگر رسانه ها
فیلم و صدا
درباره من
درباره سایت
Asyl / Aufenthalt
Menschenrechte
Über
 
 
افزایش ریسک تصادفات رانندگی به دلیل استفاده از تلفن همراه چاپ ارسال به دوست
15 بهمن 1392
Eine Frau schreibt  in einem PKW eine SMS auf einem Mobiltelefon
 ببینید

نتایج اولیه بررسی های میدانی پلیس راهنمائی و رانندگی و چند موسسه علمی و بیمه ی اتومبیل در آلمان نشان می دهد که استفاده از تلفن همراه، صحبت کردن با تلفن همراه به هنگام رانندگی، خواندن اس ام اس یا ارسال پیام و یا حتی منحرف شدن یک باره ی چشم و حواس راننده به طرف تلفن، همه اینها می تواند یکی از دلایل افزایش تصادفات در سال های اخیر  باشد. هنوز گزارش قطعی و نهائی در این مورد منتشر نشده است، اما اطلاعات اولیه و جمع آوری شده راه به آنجا می برد که هم تلفن همراه و هم ناویگاتسیون (دستگاه جهت یاب) می توانند باعث پرت شدن حواس راننده شده و در نتیجه موجب تصادف گردند.

یک سخنگوی پلیس شهر کلن می گوید: "شواهدی که در اختیار داریم از افزایش دلایل نامعلوم تصادفات حکایت می کنند که توضیحی هم در باره چگونگی وقوع آنها نمی توانیم ارائه بدهیم: آمار تصادفات در محدوده ی شهری ما از 5000  به 8000 مورد افزایش پیدا کرده بدون آنکه توضح مشخصی برای آن وجود داشته باشد. به نحوی که ما نمی دانیم که چرا این تصادف به وقوع پیوسته است. اینجا استفاده از تلفن همراه نقشی مهم بازی می کند." 

"کلوپ اتومبیل اروپا" و دانشگاه زالسبورگ در آزمایشات انجام شده به این نتیجه رسیدند که تلفن کردن و دریافت، خواندن یا ارسال اس ام اس به هنگام رانندگی به طور شدید موجب انحراف حواس راننده می شود. دانشمندان با کمک ابزارهای علمی حرکت چشم راننده به هنگام رانندگی را اندازه گیری و ثبت کردند. نتیجه: افزایش شدید ریسک تصادف! سخنگوی این کلوپ اتومبیل می گوید: "وقتی که نگاه راننده به سمت صفحه ی تلفن همراه منحرف می شود، تمرکز او نیز از روی اتفاقات مربوط به جاده و رانندگی بر روی تلفن همراه منحرف می گردد. نتیجه آن هم این می شود که اغلب به همین دلیل برای یک لحظه ی بسیار کوتاه یک نقطه کور در رانندگی ایجاد شده که چند صد متر را دربر می گیرد و درست همنیجاست که ریسک تصادف بسیار بالا می رود."

اطلاعات موجود در "شرکت بیمه اتومبیل  آلیانز" نیز این داده ها را تائید می کنند: از هر چهار تصادف در سه مورد بی توجهی  و حواس پرتی راننده نقش بازی می کند. روانشناس امور حمل و نقل در دانشگاه "براون شوایگ" معتقد است: تلفن های دستی هوشمند مثل الکل به هنگام رانندگی می توانند مرگبار باشند. ریسک تصادف به هنگام استفاده از تلفن دستی پنج برابر بیشتر می شود. در صورت نوشتن اس ام اس این خطر 23 برابر بیشتر می شود.

بر اساس تحقیقات شرکت بیمه اتومبیل آلیانز 20% از رانندگان در آلمان به هنگم رانندگی و در پشت فرمان اس ام اس می نویسند. 30% هم اس ام اس دریافت شده را هنگام حرکت باز و  آن را می خوانند. تحقیقات شرکت بیمه اتومبیل آلیانز علاوه بر تلفن دستی، استفاده و کار با دستگاه ناویگاتسیون یا جهت یاب به هنگام رانندگی را نیز در وقوع تصادفات مقصر می داند.

در بریتانیا پلیس سعی می کند تا با استفاده از فیلم های شوکه کننده که در آن صحنه ی تصادف به هنگام استفاده از تلفن دستی به نحوی  وحشتناک نشان داده می شود توجه به این موضوع را بالا ببرد.

طرح پلیس برای کنترل دستگاه تلفن پس از تصادف
پلیس شهر کلن تصمیم دارد در تصادفات شدید، تلفن همراه رانندگان را ضبط و ارتباطات ثبت شده بر روی دستگاه تلفن را با زمان وقوع تصادف مطابقت دهد تا مشخص شود آیا در زمان وقوع تصادف از تلفن دستی استفاده شده بوده است؟

اگرچه ضبط تلفن همراه در چنین مواردی هنوز به لحاظ قانونی بحث برانگیز است، اما پلیس شهر کلن تاکید می کند آنها قصد ندارند ارتباطات انجام  شده بر روی تلفن را  کنترل کنند، بلکه  آنها صرفا می خواهند این موضوع را کنترل کنند که آیا در لحظه تصادف از تلفن استفاده شده است یا نه. اتحادیه پلیس آلمان از این طرح حمایت کرده و حتی خواهان آن است که این طرح به طور سراسری در همه آلمان پیاده شود.

حنیف حیدرنژاد
04.02.2014


منبع:

Gefahr durch Smartphones am Steuer

http://www1.wdr.de/fernsehen/regional/westpol/sendungen/smartphone222.html



 
 
 

hanifhidarnejad@yahoo.de | استفاده از مطالب این سایت با ذکر منبع بلامانع است | Copyright©www.hanifhidarnejad.com 2005-2024