- شنبه 1 ارديبهشت 1403

 
 
 
 
 
حقوق بشر
پناهندگی / اقامت
مهاجرت/انتگراسیون
جامعه/روحی-اجتماعی
مصاحبه / گفتگو
دیدگاه ها
ترجمه
پایان نامه
در دیگر رسانه ها
فیلم و صدا
درباره من
درباره سایت
Asyl / Aufenthalt
Menschenrechte
Über
 
 
دفاع از حرمت انسانی، تلاش برای اعاده حیثیت "زنان جادوگر" چاپ ارسال به دوست
29 آذر 1392

http://www.derwesten.de/img/incoming/crop8792939/5108501808-cImg0273_543-w656-h240/Hexen-Datteln.jpg
سوزاندن زنده زنده زنان به"جرم" جادوگری
/ Foto: Kai Kitschenberg


حنیف حیدرنژاد

500 سال پس از تعقیب، دستگیری، شکنجه و سرانجام کشتن ده ها زن تحت عنوان "جادوگر و ساحره"، شورای شهر "داتلن"، شهری کوچک در ایالت نورد راین وستفالن در غرب آلمان بررسی اعاده حیثیت از این زنان را در دستور کار خود قرار داده است.

در قرن 16 و 17 میلادی در مجموع 130 زن در محله  "هورنبرگ" در این شهر به اتهام جادوگری کشته شدند، از جمله 11 نفر از آنان زنده زنده در آتش سوزانده شدند. این زنان از سوی اسقف نشین منطقه کاتولیکی کلن دستگیر و به این شهر کوچک منتقل و "محاکمه" شده و در همانجا اعدام می شدند.

این زنان آنقدر تحت شکنجه قرار می گرفتند تا "اتهام" خود را پذیرفته و "اعتراف" کنند که جادوگر هستند، وگرنه حکم در موردشان نمی توانست اجرا شود. آخرین مورد اعدام های از این دست در سال 1706 میلادی انجام  شده است. یک زن خدمتکار که در مقابل تلاش صاحبکارش برای تجاوز از خود دفاع کرده بود به محاکمه کشیده شد. اتهام؟ مرد صاحبکار ادعا می کرد که توانمندی جنسی اش "دزدیده شده" و ناشی از سِحر و جادوئی است که آن زن خدمتکار بکار برده است. حال، او می خواسته با تجاوز به آن زن قدرت جنسی خودش را پس بگیرد. "آنا اشپایکرمن"، آن زن خدمتکار، در سلول شکنجه به "جرم" خود "اعتراف" کرد. مجازات او: سر از گردنش جدا کردند.
 
هنوز باقی مانده ی دیوار قلعه ای که این اعدام ها در مقابل آن انجام می شد باقی است. "ویلهلم شولته" مسئول یک انجمن غیردولتی در محله "هورنبرگ" می گوید: می خواهیم در قبال این قربانیان کاری کرده باشیم و اینکه با این کار "از آنها رفع اتهام کنیم. اعاده ی حیثیت اجتماعی حداقل کاری است که می شود کرد."

اینک شورای شهر درخواست برای بررسی این موضوع را پذیرفته و آن را در دستور کار خود قرار داده است.

اقدام شورای شهر "داتلن" نشان می دهد که بشریت مدرن از آنچه که بو و نشانه ای از مرگ و بی عدالتی و خرافات دارد فاصله گرفته است. پایمال شدن کرامت انسانی، حتی اگر در مورد افرادی باشد که 500 سال پیش واقع شده است قابل تحمل نیست. چگونه می شود در محله خود هر روز از مقابل مکان و باقی مانده دیواری عبور کرد که 130 نفر در آنجا اعدام شده اند و همچنان در مقابل آن جنایت ساکت بود؟

به امید آنکه مردم محله هائی که امروز در ایران به تماشای اعدام می روند به قساوت آنچه که اجازه می دهند تا در پیش رویشان واقع شود آگاه شده و نگذارند اینگونه جنایت ها در شهر و محله شان ادامه پیدا کند. در مراسم اعدام شرکت نکنند و اگر می توانند برعلیه آن اعتراض کنند تا سال های آینده شرمگین وجدان خود یا سوال فرزندانشان نباشند که: چرا تماشاچی بودید و ساکت نشستید.

حنیف حیدرنژاد
20.12.2013

منبع:
Datteln beschließt Rehabilitierung von Hexen und Zauberern




 
 
 

hanifhidarnejad@yahoo.de | استفاده از مطالب این سایت با ذکر منبع بلامانع است | Copyright©www.hanifhidarnejad.com 2005-2024