- جمعه 31 فروردين 1403

 
 
 
 
 
حقوق بشر
پناهندگی / اقامت
مهاجرت/انتگراسیون
جامعه/روحی-اجتماعی
مصاحبه / گفتگو
دیدگاه ها
ترجمه
پایان نامه
در دیگر رسانه ها
فیلم و صدا
درباره من
درباره سایت
Asyl / Aufenthalt
Menschenrechte
Über
 
 

نامه سرگشاده به مریم رجوی






pan20

pan19
دادگاه عالی اتحادیه اروپا: ممنوعیت بازگرداندن پناه جویان به کشور دیگری در اتحادیه چاپ ارسال به دوست
24 آبان 1392

حنیف حیدرنژاد

دادگاه عالی اروپا در لوکزامبورگ با صدور حکمی در روز چهارشنبه 14.11.2013 اعلام کرد پناه جویان نباید به کشوری که در آنجا "کمبودهای سیستماتیک" در روند بررسی پرونده پناهندگی وجود دارد اخراج شوند.
حکم مشابه ای در سال 2011 نیز در همین مورد صادر شده بود و حکم امروز تائید و تقویت مجدد آن حکم به شمار می آید. از آنزمان در اتحادیه اروپا اخراج پناه جویان به یونان به دلیل نقض شدید حقوق بشر پناه جویان متوقف شده است.

 این حکم تاکید می کند نقض حقوق بشر پناه جویان در کشوری در اتحادیه اروپا که قرار است پناه جو به آنجا اخراج شود به خودی خود و بطور اتوماتیک منجر به آن نمی شود که کشوری که پناه جو در آنجا اقامت دارد رسیدگی به پرونده او را به عهده بگیرد، بلکه باید دیگر معیارها نیز بررسی شوند.

شکایت یک پناه جوی ایرانی، مسبب صدور حکم دادگاه

در سال 2007 یک پناه جوی ایرانی به نام "کاوه پوئید" از طریق هوائی و از یونان به آلمان وارد شده بود. او در ژانویه 2008 به یونان اخراج شد در حالی که در آنجا مواردی از رفتارهای غیر انسانی و تحقیر آمیز را تجربه کرده بود. یکسال بعد دلایل ارائه شده از سوی او کافی بود تا دادگاهی در فرانکفورت در سال 2009 به بازگرداندن او از یونان به آلمان حکم صادر کند. پس از بازگشت او به آلمان درخواست پناهندگی اش مورد بررسی قرار گرفته و  به او قبولی پناهندگی تعلق گرفت.  

توضیح:
1- باید توجه داشت که حکم امروز دادگاه عالی اروپا در اصل پایه های همان حکم سال 2011 را تقویت می کند، اما اینکه آیا بعد از این، ادارات دولتی آلمان بخواهند با سختگیری بیشتر پرونده پناه جویانی که از یونان ولی از مسیر کشورهای دیگر اتحادیه اروپا، به آلمان وارد شده اند را طوری رسیدگی کنند که بخواهند آن پناه جویان را بجای یونان به کشور دیگری اخراج کنند، موضوعی است که باید منتظر بود و دید.

2- استفاده از این حکم به دلیل نوع فرمول بندی و شرایطی که برای آن مشخص شده در عمل بسیار بسیار محدود خواهد بود. تنها آندسته از پناه جویان که در کشور دیگری در اتحادیه اروپا بوده و در آنجا درخواست پناهندگی داده ولی با شرایط غیر انسانی مواجه بوده و  نتوانسته اند با وجود اعتراض در همان کشور وضعیتشان را تغییر دهند، می توانند به این حکم استناد کنند، که البته پذیرش دلایل آنها نیز از سوی دادگاه ساده نخواهد بود.

منبع:
اطلاعیه سازمان "پرو آزول- مدافع پناهندگی"
EuGH bestätigt: Keine Abschiebung nach Griechenland

 اطلاعیه مطبوعاتی دادگاه عالی اتحادیه اروپا به انگلیسی
Presseerklärung des EuGH/engl
 

حکم دادگاه عالی اتحادیه اروپا به زبان آلمانی
Urteil des EuGH (deutsch; Link)/ PDF



مطالب مرتبط
30 آذر 1390: دادگاه عالی اروپا: ممنوعیت بازگرداندن پناهجویان به کشور دیگری در اتحادیه

2 شهریور 1388: گزارش تلویزیون آلمان در مورد اخراج یک پناهجوی ایرانی از آلمان به یونان و حکم دادگاه برای بازگشت او



آخرین مطالب:
 
 
 

hanifhidarnejad@yahoo.de | استفاده از مطالب این سایت با ذکر منبع بلامانع است | Copyright©www.hanifhidarnejad.com 2005-2024