- پنجشنبه 6 ارديبهشت 1403

 
 
 
 
 
حقوق بشر
پناهندگی / اقامت
مهاجرت/انتگراسیون
جامعه/روحی-اجتماعی
مصاحبه / گفتگو
دیدگاه ها
ترجمه
پایان نامه
در دیگر رسانه ها
فیلم و صدا
درباره من
درباره سایت
Asyl / Aufenthalt
Menschenrechte
Über
 
 
گزارش تلویزیون آلمان در باره خطر اخراج یک نوجوان 14 ساله ایرانی از آلمان چاپ ارسال به دوست
26 خرداد 1389
Der 14-jährige Ali ist ein Beispiel für gelungene Integration - trotzdem soll er in den Ir

تلویزیون <3sat> تلویزیونی مشترک بین آلمان، اطریش و سوئیس، چهارشنبه شب 16.06.2010 در گزارشی به خطر اخراج یک نوجوان 14 سال ایرانی به نام علی درخشان پرداخت. علی در حال حاضر دبیرستان میرود اما تنها چند ماه دیگر و تا پایان سال تحصیلی امسال میتواند در آلمان بماند. او یک بار درسال 2002 به همراه مادرش از آلمان اخراج شده بود و پس از سه سال دوباره و تنها به نزد پدرش برگشت.


اقدام پلیس آلمان در سال 2002 و جدا کردن او و مادرش از پدر ضربه شدیدی به لحاظ روحی با او وارد کرده که هنوز از آن رنج می برد. الان هم در ترس دائمی از اخراج مجدد بسر می برد. 

همکلاسی های علی در چندین آکسیون به اخراج او اعتراض کرده اند. آنها تی شرتی هائی با عکس و نام علی چاپ کرده و به جمع آوری امضاء برای کمیسیون رسیدگی به شکوایه های ایالت برلین و وزارت داخله برلین دست زدند. بالاخره آنها توانستند جلوی اخراج علی را بطور موقت، آنهم تا آگوست 2010 بگیرند. یکی از همکلاسی های علی می گوید از نظر من لایقش است که در آلمان بماند، چون فقط دو سال است که در دبیرستان است ولی درسش خیلی خوب است و خودش را خیلی خوب انتگره کرده است.

یکی از معلمان علی هم میگوید باو جودی که مدت کمی است که دبیرستان را میگذارند، اما چندین زبان را خوب صحبت میکند و درسش خوب است. اینطور فردی البته که می تواندبرای اقتصاد آلمان مفید باشد.

یکی از اعضاء "کمیسیون رسیدگی به شکوایه ها" ی برلین میگوید: مورد علی خیلی خاص است، از یک طرف او خیلی خوب اینجا جا افتاده و انتگریره شده و از طرف دیگه ماندن او و حل و فصل اقامتش وابسته به وضعیت پدرش است، چرا که پرونده درخواست پناهندگی پدر علی یک بار بسته شده و الان او برگه "دولدونگ" دارد که هر بار تنها برای چند ماه یا چند هفته اعتبار دارد و پشت سر هم باید تمدید شود. این عضو کمیسیون رسیدگی به شکوایه های برلین که خود پرونده پدر علی و علی را دنبال میکند، از قانون فعلی و تمدید پشت سر هم برگه "دولدونگ" انتقاد کرده و می گوید: پناهجویانی که "دولدونگ" دارند اجازه کار ندارند یا اجازه ندارند به دانشگاه بروند. در واقع این قانون نه در جهت تقویت "انتگراسیون" بلکه بر ضد آن می باشد، چرا که هیچ چشم اندازی را در مقابل آینده فرد قرار نمی دهد و البته این هم همان چیزی است که قانونگذاران می خواهند.

یک نماینده حزب سبز در پارلمان برلین نیز می گوید، نمونه علی، نمونه ای از بیشمار افرادی است که سالهاست در آلمان هستند و خیلی خوب هم در اینجا جا افتاده و انتگریره شده اند، اما با این وجود راهشان برای پشرفت بسته شده است. ما باید این قانون را عوض کنیم و حتی بجای اجازه اقامت موقت به این دسته از افراد که سالهاست در آلمان زندگی میکنند، قانون را طوری تغییر دهیم که به آنها اجازه اقامت داده شود.

گزارشگر در پایان میگوید: علی بخاطر دوستانی که داشت هنوز اخراج نشده، اما علی های بسیار دیگری  وجود دارند که کسی را ندارند. دولت آلمان اما، به این چسبیده که اروپا را همچون قلعه ای نفوذ ناپذیر کند. با این قانون و سیاست سختگیرانه ای که دولت آلمان در پیش گرفته، افرادی چون علی شانس کمتری برای قبولی و ماندن در آلمان پیدا می کنند.

ترجمه حنیف حیدرنژاد
سایت انتگراسیون، 16.06.2010

لینک ویدئو در سایت تلویزیون <3sat>

 

 
 
 

hanifhidarnejad@yahoo.de | استفاده از مطالب این سایت با ذکر منبع بلامانع است | Copyright©www.hanifhidarnejad.com 2005-2024