- جمعه 7 ارديبهشت 1403

 
 
 
 
 
حقوق بشر
پناهندگی / اقامت
مهاجرت/انتگراسیون
جامعه/روحی-اجتماعی
مصاحبه / گفتگو
دیدگاه ها
ترجمه
پایان نامه
در دیگر رسانه ها
فیلم و صدا
درباره من
درباره سایت
Asyl / Aufenthalt
Menschenrechte
Über
 
 
به مناسبت روز پناهندگی؛ "هر کسی که زمان طولانی در اینجا زندگی کرده، باید اجازه اقامت بگیرد" چاپ ارسال به دوست
31 خرداد 1388


ما سیاستمداران را فرا می خوانیم تا با موضوع پناهندگی و پناهجویان در این کشور بطور سازنده تری برخورد کرده و در قبال آن موضع گرفته و چهارچوب های حقوقی لازم  را ایجاد کنند که در آن یک زندگی شرافتمند انسانی برای همه آنها که در آلمان زندگی میکنند را تضمین نماید. ما شهرداری ها و شورا های محلی را فرا می خوانیم تا با تاثیرگذاری سیاسی امکان آنرا فراهم سازند تا وضعیت زندگی پناهجویان به نحو مثبتی تغییر کند. همه انسان ها باید شانس و فرصت برابر داشته باشند که بتوانند استعدادهای انسانی خود را کشف و شکوفا سازند.

***

به مناسبت روز جهانی پناهجویان و پناهندگان- 20 ژوئن

انجمن یاری های پزشکی برای پناهجویان در شهر بوخوم آلمان نسبت به اخراج گسترده پناهجویان "دولدونگی" از آغاز سال 2010  هشدار میدهد.

موضوع مهاجرت و انتگراسیون در سالهای اخیر بصورت شدیدی مورد توجه بوده است. اما عملا هنوز امکان آن فراهم نشده تا پناهجویان در آلمان بتوانند از یک زندگی شایسته انسانی برخوردار باشند. با به اجرا در آمدن قانون اعطای اجازه اقامت (ماده 104ا قانون اقامت) از 01.07.2009 ، قرار بر این بود تا پناهجویان "دولدونگی" که مدت زمان طولانی در آلمان بسر  می برند بر اساس شرایط مشخصی اجازه اقامت بگیرند. در آن زمان حدود 160.000  پناهجوی "دولدونگی"
1 در آلمان زندگی میکردند، بیش از 90.000 نفر از آنان حداقل شش سال سابقه سکونت در آلمان داشتند. هدف اعلام شده این قانون این بود که تا تمدید پی درپی و زنجیره وار "دولدونگ" منقضی شود و به آنان که سالهاست در آلمان زندگی کرده یا اساسا در اینجا به دنیا آمده اند، اجازه اقامت داده شود. این قانون قرار بود خانواده هائی که تا تاریخ 01.07.2007 شش سال تمام، و در مورد افراد دیگر هشت سال تمام، در آلمان زندگی کرده اند را شامل شود.   

قرار بر این بود تا به افرادی که شامل این قانون می شوند تا تاریخ 31.12.2009 فرصت داده شود که  ثابت کنند توانسته اند کاری پیدا کرده که با درآمد آن و بدون کمک های دولتی زندگی خود را تامین کنند، یا بتوانند تا تاریخ  01.04.2009 ثابت کنند که مخارج زندگی آنها از سوی شخص دیگری تامین می شود، در غیر این صورت این خطر وجود دارد که با پایان این مهلت اجازه اقامت خود را از دست داده و در بدترین شکل این امکان وجود دارد که اخراج شوند.
انتظار تامین کامل مخارج زندگی نه تنها بدلیل شرایط بحران اقتصادی موجود غیر واقعی است، بلکه باید در نظر داشت که این افراد برای سالها از کسب هرگونه مهارت و آموزش کاری محروم بوده و به آنها اجازه کار داده نمی شده است. از این نظر این اجازه اقامت از واقعیت یک "طرح انساندوسنانه" که ادعای آن می شد بسیار دور است، بویژه به این دلیل که بسیاری افراد مُسن، بیمار یا خانواده های پُر اولاد که امکان تامین مالی خود، با اتکاء به قدرت شخصی خود را ندارند عملا  از گرفتن اجازه اقامت محروم میکند. 

انجمن یاری های پزشکی شهر بوخوم در خواست میکند تا موعد تعیین شده به عنوان تاریخ سر رسید برای گرفتن اجازه اقامت لغو و طوری در قانون تنظیم شود که امکان برخورداری از آن محدود به یک تاریخ مشخص نگردد. تنها از این طریق است که می توان از تمدید زنجیره وار دولدنگ جلوگیری کرد و نگذاشت تا این قانون عملا به قانونی در خدمت اخراج تبدیل شود. این انجمن معتقد است که نباید بر سر راه دریافت اقامت پناهجویانی که حداقل شش سال در آلمان زندگی کرده و شرایط برخورداری از قانون اقامت را داشته و در آلمان به خوبی "انتگره" شده و با زندگی در اینجا همپیوندی لازم را دارند، مانعی قرار داده شود. باید به سیاست ممانعت از اعطای اقامت به انسانهائی که سالهای طولانی در آلمان زندگی می کنند پایان داده شود!
  

در هراس از اخراج و بدلیل سیاست سختگیرانه ای که در زمینه پناهندگی در آلمان اعمال می شود، در سالهای گذشته  بسیاری از پناهجویان از تمدید دولدونگ خود خودداری کرده و  به یک باره به افرادی بدون اجازه اقامت تبدیل شده و بدین ترتیب عملا " غیر قانونی" شان کرده اند.  وضعیت اقامتی این دسته از افراد بسیار سخت و نامعلوم است، بسیاری از آنها توان تقبل هزینه های پرداخت وکیل برای حل و فصل مشکل اقامتی شان را ندارند در نتیجه برای بسیاری جز اینکه به زندگی "سیاه" روی بیاورند، راه دیگری باقی نمی ماند. در چنین وضعی بسیاری از این افراد برای ادامه زندگی با ریسک های بسیار روبرو هستند و قربانی سوء استفاده، استثمار و امور خلاف و دسته جات جنائی میشوند. آنها بی پناه و بدون هیچ حق و حقوقی به حال خود رها شده و به همین خاطر است که به یاری ما نیاز دارند.
 

ما سیاستمداران را فرا می خوانیم تا با موضوع پناهندگی و پناهجویان در این کشور بطور سازنده تری برخورد کرده و در قبال آن موضع گرفته و چهارچوب های حقوقی لازم  را ایجاد کنند که در آن یک زندگی شرافتمند انسانی برای همه آنها که در آلمان زندگی میکنند را تضمین نماید.

ما شهرداری ها و شورا های محلی را فرا می خوانیم تا با تاثیرگذاری سیاسی امکان آنرا فراهم سازند تا وضعیت زندگی پناهجویان به نحو مثبتی تغییر کند.
همه انسان ها باید شانس و فرصت برابر داشته باشند که بتوانند استعدادهای انسانی خود را کشف و شکوفا سازند.

19.07.2009
ترجمه و تنظیم، حنیف حیدرنژاد

.................

1) دولدونگ: برگه اقامت موقت که به آندسته از پناهجویان داده میشود که درخواست پناهندگی آنها بسته شده و باید خاک آلمان را ترک کنند. اما چون پاس نداشته و حاضر نیستند ازسفارت کشور خود درخواست پاس یا برگه عبور دهند، عملا اداره خارجیان نمیتواند آنها را اخراج کند. در نتیجه آنها را " تحمل" = دولدونگ، نموده و برگه ای با همین نام برایشان صادر می کند. پناهجویان "دولدونگی" در اساس اجازه کار نداشته و باید معمولا هر ماه یا هر سه ماه یک بار برای تمدید برگه خود به اداره خارجیان مراجعه کرده و در شرایط بسیار سختی به لحاظ زیستی زندگی میکند. این البته بخشی از سیاست پناهندگی اعلام نشده دولت آلمان است تا با ایجاد فشار و سختی، بسیاری از این پناهجویان ناچارا آلمان را ترک کنند.
 
 
 

hanifhidarnejad@yahoo.de | استفاده از مطالب این سایت با ذکر منبع بلامانع است | Copyright©www.hanifhidarnejad.com 2005-2024