- شنبه 1 ارديبهشت 1403

 
 
 
 
 
حقوق بشر
پناهندگی / اقامت
مهاجرت/انتگراسیون
جامعه/روحی-اجتماعی
مصاحبه / گفتگو
دیدگاه ها
ترجمه
پایان نامه
در دیگر رسانه ها
فیلم و صدا
درباره من
درباره سایت
Asyl / Aufenthalt
Menschenrechte
Über
 
 
آسانتر شدن ارزشیابی مدارک و سوابق شغلی خارجیان در آلمان از سال 2012 چاپ ارسال به دوست
15 آبان 1390

ساختمان مجلس ایالت های آلمان/ عکس: Bundesrat

از تاریخ اول مارس سال 2012 قانون جدیدی در آلمان به اجرا گذشته می شود که مطابق آن شرایط و مراحل ارزشیابی مدارک و سوابق کاری خارجیانی که در کشور خود تحصیلات آکادمیک داشته و پس از پایان تحصیل در رشته خود سابقه کاری داشته اند آسانتر می شود.

بر اساس قانون جدید در هر ایالت مراکزی برای تعیین ارزشیابی مدارک شغلی خارجیان دایر می شود که باید بر اساس یک استاندارد ثابت در کل کشور کار کنند و باید حداکثر سه ماه بعد از وصول درخواست متقاضی برای ارزشیابی مدرکش، کتبا ارزش یابی مدرک را به او ابلاغ کنند. همچنین باید در پاسخ کتبی مشخص شود که برای رساندن مدرک به استاندارد مورد نظر ادارات آلمانی چه دوره ی تکمیلی دیگری لازم می باشد. این دوره ها حداکثر سه ساله خواهند بود تا پس از آن ورود به بازار کار امکان پذیر گردد.

در سال 2009 به دلیل نیاز بازار کار آلمان به نیروی متخصص لایحه ای از طرف دولت آلمان به پارلمان آلمان ارائه شد که مطابق آن قرار بود شرایط جذب نیروهای متخصص خارجی آسانتر شود. در آن زمان خانم آنته شاوان وزیر علوم و تحقیقات آلمان استدلال می کرد که بیش از 300.000 نفر خارجی از ملیت های مختلف در آلمان زندگی می کنند که زمان ورود به آلمان دارای سابقه شغلی با مدارک پایانی دانشگاهی بوده اند، اما به دلیل سختگیری ها ی مربوطه به ارزشیابی مدارک از ورود به بازار کار محروم شده و مجبور به انجام کارهائی نظیر رانندگی تاکسی یا کار در رستوران  و... شده اند.  وی تاکید می کرد که به دلیل بالا رفتن سن و پیر شدن جامعه از یک سو، و کم بودن میزان تولد نوزادان، آلمان در آینده با مشکل جدی نیروی کار متخصص مواجه خواهد شد. تصویب این قانون جدید باید بتواند سالانه ورود 25.000 نفرخارجیان ساکن آلمان که در کشور خود سابقه شغلی تخصصی داشته اند را به بازار کار میسر سازد. از آنجا که باید همزمان با تصویب این قانون تغییرات لازم  در 60 قانون دیگر انجام می شد، تصویب نهائی آن توسط مجلس شورای فدرال آلمان تا 4 نوامبر 2011 به درازا کشید.

این قانون شامل همه خارجیانی می شود که در آلمان زندگی کرده و دارای اقامت می باشند. (از جمله افرادی با اقامت به دلیل ازدواج یا قبولی پناهندگی یا قبولی به دلایل انسانی). پس از این خارجیانی که از زمان تصویب این قانون به آلمان مهاجرت می کنند می توانند به سرعت برای ارزشیابی مدرک کاری و سابقه کاری خود اقدام کرده و لازم نیست چندین و چند سال در چنبره قوانین دست و پاگیر و غیر همسان اداری درجا بزنند.

حنیف حیدرنژاد
06.11.2011



منابع کمکی

لایحه به تصویب رسیده:
تسهیل ارزشیابی مدارک تخصص کاری خارجیانی که در خارج کسب شده است


 













 
 
 

hanifhidarnejad@yahoo.de | استفاده از مطالب این سایت با ذکر منبع بلامانع است | Copyright©www.hanifhidarnejad.com 2005-2024