- جمعه 31 فروردين 1403

 
 
 
 
 
حقوق بشر
پناهندگی / اقامت
مهاجرت/انتگراسیون
جامعه/روحی-اجتماعی
مصاحبه / گفتگو
دیدگاه ها
ترجمه
پایان نامه
در دیگر رسانه ها
فیلم و صدا
درباره من
درباره سایت
Asyl / Aufenthalt
Menschenrechte
Über
 
 
68 سال پس از جنگ جهانی دوم، در جستجوی جنایتکاران چاپ ارسال به دوست
02 مرداد 1392

بیست و پنج هزار یورو جایزه برای شناسایی جنایتکاران نازی در قید حیات


حنیف حیدرنژاد

سایت انتگراسیون، 24.07.2013: جنایت بر علیه بشریت مشمول گذر زمان نمی شود، اگر هم که دولت ها در انجام وظیفه خود برای شناسائی، دستگیری، محاکمه و مجازات جنایتکاران کوتاهی کنند، نهادهای مردمی در کشورهای آزاد این امکان را دارند تا خود، این کار را دنبال کنند.

جایتکاران، چه آمران و چه عاملین تا دون پایه ترین آنها، حتی آنانکه وظیفه شان نگهبانی از اردوگاه های مرگ نازی ها بوده است، جزئی از ماشین و سیستم سرکوب و کشتار محسوب شده و نباید که از دست عدالت فراری داده شده یا مخفی شوند. این حق بازماندگان و خانواده های آنها و افکارعمومی است که حقیقت را در یابند.

68 سال بعد از پایان جنگ جهانی دوم تخمین زده می شود که هنوز حدود 60 نفر از نگهبانان و افرادی که در اردوگاه های مرگ نازی ها در رده های مختلف کار می کرده اند، زنده بوده و با هویت جدیدی هنوز زندگی می کنند. این افراد ممکن است تنها چند سال دیگر زنده بمانند و پس از آن دیگر خیلی دیر شده و شناسائی آنها حقیقتی را روشن نخواهد کرد.

چند سال قبل "جان دمیانیوک" یکی از این نگهبان شناسائی و سپس محاکمه شد. او در سال 2012 فوت کرد. در جریان محاکمه او معلوم شد که هنوز تعداد بیشتری از این نگهبانان می توانند زنده باشند، از این رو از روز سه شنبه 23 ژوئن 2013  کمپینی از سوی چند نهاد غیر دولتی برای شناسائی باقی مانده این افراد در آلمان به راه افتاده است. این کمپین پلاکاردهائی را در معابر عمومی در معرض دید عموم قرار می دهد با این تیتر: "دیر شده، اما هنوز خیلی دیر نشده". این بدان معناست که تا هنوز چند سالی وقت باقی است و زمان کاملا از دست نرفته، بگذازید این جنایتکاران را شناسائی و محاکمه کنیم. تا قطره بیشتری از حقیقت جنایتی که در اردوگاه های مرگ در جریان بوده روشن گردد.

به امید روزی که جنایتکاران در رژیم جمهوری اسلامی، چه آمران و چه عاملین در هر رده و درجه و مرتبه ای که بوده اند در مقابل هیئت های حقیقت یاب و دادگاه های ذی صلاح آنچه را که می دانند بیان کرده و بطور عادلانه محاکمه گردند.

حنیف حیدرنژاد

24.07.32013

 



گزارش کوتاه یورو نیوز در این مورد

بیست و پنج هزار یورو جایزه برای شناسایی جنایتکاران نازی در قید حیات


بیست و پنج هزار یورو جایزه برای شناسایی جنایتکاران نازی در قید حیات

 ببینید


 
 
 

hanifhidarnejad@yahoo.de | استفاده از مطالب این سایت با ذکر منبع بلامانع است | Copyright©www.hanifhidarnejad.com 2005-2024