- جمعه 7 ارديبهشت 1403

 
 
 
 
 
حقوق بشر
پناهندگی / اقامت
مهاجرت/انتگراسیون
جامعه/روحی-اجتماعی
مصاحبه / گفتگو
دیدگاه ها
ترجمه
پایان نامه
در دیگر رسانه ها
فیلم و صدا
درباره من
درباره سایت
Asyl / Aufenthalt
Menschenrechte
Über
 
 

نامه سرگشاده به مریم رجوی






pan20

pan19
کمپین سازمان عفو بین الملل برعلیه وضعیت وخیم پناه جویان در یونان چاپ ارسال به دوست
02 مرداد 1392


 فعالین سازمان عفو بین الملل سوار بر یک قایق در آب های یونان- ترکیه؛ "اروپا کمک"


حنیف حیدرنژاد

سایت انتگراسیون، 24.07.2013: سازمان عفو بین الملل در یک کمپین یک هفته ای در جزیره "لسبوس-Lesbos
Lesbos
" که از 13 تا 20 ژوئن در یونان انجام شد تلاش کرد تا توجه افکار عمومی نسبت به وضعیت غیر انسانی که پناه جویان در کشور یونان با آن درگیر هستند را جلب کند. در این کمپین 60 نفر از اعضاء این سازمان از کشورهای مختلف شرکت کرده بودند.

جزیره "لسبوس" یکی از جزایر یونان است که در فاصله بسیار کمی از خاک ترکیه قرار دارد. تعداد زیادی از پناه جویان سعی می کنند تا با کمک قاچاقچیان انسان شبانه و با عبور از دریا خود را به خاک یونان، به عنوان اولین کشور اروپائی، برسانند تا از آنجا برای رفتن به دیگر کشورهای اتحادیه اروپا اقدام نمایند.


سازمان عفو بین الملل گزارش های زیادی دریافت کرده که بسیاری از پناه جویانی که از طریق آب تلاش می کنند از ترکیه خود را به یونان برسانند، شبانه توسط پلیس مرزی سوار بر قایق های سریع والسیر  مجبور به بازگشت به ترکیه می شوند. پلیس یونان در موارد زیادی قایق های پناه جویان را خراب کرده، بنزین قایق آنها را تخلیه می کند، پناه جویان را مورد ضرب و شتم قرار داده و با نشانه گیری تفنگ و ایجاد فضای رعب آمیز آنان را وحشت زده کرده و اجبار به ترکیه برمی گرداند.

سال  گذشته جسد 100 نفر از پناه جویان در سواحل این جزیره کشف شده که تلاش داشته اند بطور غیرقانونی خود را به این جزیره برسانند. اجساد این پناه جویان به عنوان ناشناس در کنار یک زباله دانی در حاشیه یک قبرستان قدیمی دفن می شود. بی آنکه نام و نشانی از آنان موجود باشد. هر ساله هزارن نفر پناه جو به ناچار خانه و کشور خود را ترک می کنند و با پذیرش خطرات فراوان و تقبل هزینه های سنگین خود را به دروازه های اروپا می رسانند به امید آنکه بتوانند یک زندگی نو  مناسب شأن انسانی را شروع کنند. بسیاری از این پناه جویان اما، یا در بین راه جان خود را از دست می دهند یا توسط پلیس مرزی دستگیر و رفتارهای غیر انسانی و تحقیر آمیز را تجربه می کنند.

دولت یونان وضعیت خراب اقتصادی خود و تعداد زیاد پناه جویان را دلیلی برای توجیه رفتارهای غیر انسانی خود معرفی می کند.

آندسته از پناه جویان که علیرغم خطرات موجود موفق می شوند خود را به این جزیره برسانند، دستگیر شده و در یک بازداشتگاه زندانی می شوند. شرایط زیستی پناه جویان در این بازداشتگاه بسیار غیر انسانی است. پناهجویان اکثرا از کشورهای سوریه، افغانستان و سومالی می باشند و در بین آنها تعداد زیادی کودکان و نوجوانان زیر 18 سال دیده می شوند.

دولت یونان به خبرنگاران اجازه ورود به این بازداشتگاه را نمی دهد، اما یک هیئت از پارلمان اروپا از این بازداشتگاه بازدید کرده و نسبت به وضعیت موجود در این بازداشتگاه و وضعیت پناه جویان در یونان ابراز نگرانی کرده است. از جمله خانم ربکا هارمس- Rebecca Harms" رئیس فراکسیون پارلمانی حزب سبزها در پارلمان اروپا که از این بازداشتگاه بازدید کرده است می گوید که نه تنها استانداردهای بین المللی در برخورد با این پناه جویان رعایت نمی شود، بلکه این قوانین زیر پا له می شوند. نماینده ویژه دولت آلمان در امور حقوق بشر نیز می گوید، باری که از این نظر بر دوش یونان است، بر دوش این کشور سنگینی می کند و لازم است تا این بار بین بقیه کشورهای اتحادیه اروپا تقسیم شود.

سازمان عفو بین الملل تلاش دارد با کمپینی که برگزار کرد حساسیت اجتماعی در بین شهروندان اروپا نسبت به نقض کنوانسیون های جهانی و اروپائی در زمینه پناهندگی را بالا ببرد و با جمع آوری حداقل 70000 امضاء این موضوع را وارد دستور کار پارلمان اروپا نماید.

حنیف حیدرنژاد
24.07.2013



منابع

گزارش یکی از اعضاء عفو بین الملل شاخه آلمان از کمین
"Wir werden weiterkämpfen!"


ویدیوی تبلیغی عفو بین الملل در مورد این کمیپین
Amnesty International S.O.S. action Lesvos

گزارش تلویزیون کانال یک آلمان از وضعیت پناه جویان در جزیره "لسبوس"، جسد پناهجویان بر آب، گشت های شبانه پلیس مرزی، بازداشتگاه پناه جویان و باردید هیئت پارلمانی اتحادیه اروپا از بازداشتگاه
Jung, alleine und eingesperr


 امضاء فراخوان سازمان عفو بین الملل برای ارجاع موضوع به پارلمان اروپا
Schiebt Flüchtlinge nicht aufs offene Meer zurück!


 



آخرین مطالب:
 
 
 

hanifhidarnejad@yahoo.de | استفاده از مطالب این سایت با ذکر منبع بلامانع است | Copyright©www.hanifhidarnejad.com 2005-2024