- چهارشنبه 5 ارديبهشت 1403

 
 
 
 
 
حقوق بشر
پناهندگی / اقامت
مهاجرت/انتگراسیون
جامعه/روحی-اجتماعی
مصاحبه / گفتگو
دیدگاه ها
ترجمه
پایان نامه
در دیگر رسانه ها
فیلم و صدا
درباره من
درباره سایت
Asyl / Aufenthalt
Menschenrechte
Über
 
 
فیلم مستند «ما اسرار را می دزدیم»، کارنامه افشاگری جولیان آسانژ برملا کننده اسرار دولتی چاپ ارسال به دوست
19 تير 1392

 «ما اسرار را می دزدیم»

 ببینید

یورو نیوز، 10.07.2013: کارنامه افشاگری جولیان آسانژ، برملا کننده اسرار دولتی، موضوع فیلم مستند تازه ای از الکس گیبنی به نام «ما اسرار را می دزدیم» است.

این کارگردان برنده اسکار در فیلمش به ویکی لیکس و بنیانگذار آن، جولیان آسانژ پرداخته. سایت افشاگر ویکی لیکس که اطلاعاتش را از منابع گمنام دریافت می کند، پس از افشای چهارصد هزار سند مربوط به جنگ عراق، تبدیل به کانون توجه جهانی و مایه شرمساری ایالات متحده آمریکا شد.

الکس گیبنی کارگردان «ما اسرار را می دزدیم» می گوید: «ویکی لیکس ما را به یاد داوود و جالوت، قهرمانان اسطوره ای انجیل می اندازد، چند نفر با لپ تاپ هایشان در کوله پشتی چنین تحولاتی را بوجود آوردند، اسرار و اطلاعات محرمانه بدست می آورند و منتشر می کنند. به نظر من این ایده فوق العاده ای است که چند فرد هم می توانند در مقابل قدرت های بزرگ که دائما در حال دیده بانی ما هستند، چنین کاری انجام دهند. منظورم این است که افراد هم می توانند متقابلا با آنها بجنگند.»

این فیلم زندگی آسانژ، روزنامه نگار، فعال، سردبیر و ناشر استرالیایی را از ابتدای ویکی لیکس تا زمان انتشار اسناد جنگ عراق که منجر به بدنامی او شد، دنبال می کند و نشان می دهد چگونه آسانژ حمایت بعضی از حامیانش وفادارش را از دست داد.

الکس گیبنی می گوید: «در فیلم تصویر متناقض و پیچیده ای از این مرد می بینیم، هم ایده آلیسم و هم آنچه که یکی از همکارانش “فساد انگیزه های ناب” توصیف کرده است. ساختن فیلم و حرف زدن با افراد مختلف همراه با اضطراب و ناراحتی بود، هم با افرادی که او را دوست دارند و هم کسانی به او چندان علاقه ای نداشتند.»

ویکی لیکس بعد از انتشار اسناد ادوارد اسنودن، کارمند سابق سازمان سیا، در باره شنود و دیده بانی مقامات دولت آمریکا یک بار دیگر در کانون توجه قرار گرفت. فیلم «ما اسرار را می دزدیم» روایت ویکی لیکس و جولیان آسانژ، بطور محدود در آمریکا اکران شده و اکنون در برخی کشورهای اروپایی روی پرده سینماهاست.


 
 
 

hanifhidarnejad@yahoo.de | استفاده از مطالب این سایت با ذکر منبع بلامانع است | Copyright©www.hanifhidarnejad.com 2005-2024