- پنجشنبه 30 فروردين 1403

 
 
 
 
 
حقوق بشر
پناهندگی / اقامت
مهاجرت/انتگراسیون
جامعه/روحی-اجتماعی
مصاحبه / گفتگو
دیدگاه ها
ترجمه
پایان نامه
در دیگر رسانه ها
فیلم و صدا
درباره من
درباره سایت
Asyl / Aufenthalt
Menschenrechte
Über
 
 
مصوبه پارلمان اروپا در زمینه یکسان سازی سیستم پناهندگی اروپائی چاپ ارسال به دوست
22 خرداد 1392


حنیف حیدرنژاد

سایت انتگراسیون، 12.06.2013

روز 12.06.2013 پارلمان اروپا یک مجموعه مقررات مرتبط با "سیستم هماهنگ اتحادیه اروپا در زمینه پناهندگی-
Gemeinsames Europäisches Asylsystem" را به تصویب رساند.1

از 14 سال قبل اتحادیه اروپا اقداماتی را جهت هماهنگی و یکسان سازی مقررات پناهندگی در همه کشورهای عضو آغاز نموده بود. از آن زمان به تدریج مقرارت زیادی به تصویب رسیده است. مصوبه امروز پارلمان اروپا، آخرین تغییرات داده شده یا ضمایمی که به این مقرارت اضافه شده را در بر گرفته و نقطه پایانی بر این راه طولانی به شمار می آید.

از جمله اهداف این مقررات جلوگیری از "سوء استفاده" از حق پناهندگی اعلام شده است. سال 2012 در همه کشورهای اتحادیه اروپا 330 هزار درخواست پناهندگی به ثبت رسیده است. اما آنچه که از آن به عنوان "جلوگیری از سوء استفاده از حق پناهندگی" نام برده می شود، در عمل اقدامات و مقرراتی هستند که هدف آن ایجاد محدودیت های بیشتر برای ورود پناه جویان و سخت تر کردن اعطاء پناهندگی به آنها می باشد.

از جمله اهداف پروژه طولانی "هماهنگی و یکسان سازی سیستم پناهندگی اروپائی" می توان به مواد زیر اشاره کرد.
- استاندارد کردن مراحل پذیرش و رسیدگی به پناهندگی در کلیه کشورهای عضو (منتقدین بر این باور هستند که با وجود همه این اقدامات، باز هم تا یکسان شدن واقعی استاندارد در همه کشورهای عضو، فاصله زیادی وجود دارد.)
- تعیین مسئولیت کشورها در زمینه پذیرش پناه جویان بر اساس قرارداد دوبلین3 که با تغییراتی که در آن داده شده است جایگزین قرارداد دوبیلن2 می شود. این مقرارت چگونگی استرداد و بازگرداندن پناه جویانی که در یک کشور عضو پیمان شنگن درخواست پناهندگی داده، در حالی که کشور دیگر مسئول رسیدگی به پرونده می باشد، را تعیین می کند. مقررات دوبلین 3 از شش ماه دیگر (اوائل سال 2014) به اجرا در خواهد آمد.

- ایجاد بانک اطلاعاتی برای ثبت اثر انگشت ویزای شنگن در سفارتخانه های کشورهای عضو اتحادیه اروپا در خارج و اتوماتیک کردن سیستم استعلام از این بانک برای اداره پناهندگی و پلیس مرزی همه کشورهای عضو

- بالا بردن سطح هماهنگی بین کشورهای عضو و اداره های مسئول رسیدگی به امور پناهندگی و پلیس مرزی برای کنترل اثر انگشت و تشخیص هویت پناه جویان و استرداد آنها به کشوری که مسئولیت رسیدگی به درخواست پناهندگی با او می باشد. مطابق تغییرات داده شده، از این پس انترپل نیز به این بانک اطلاعاتی دسترسی خواهد داشت.

- مقرارت پذیرش پناهجویان که به طور خاص مقرارت مربوط به مراحل رسیدگی به پرونده، شرایط اسکان دهی و رسیدگی های حداقل پزشکی پناه جویان را مشخص می کند. از جمله تغییرات در این زمینه اعطاء اجازه کار پس از 9 ماه (بجای 12 ماه کنونی) می باشد.

- مقرارت مربوط به نگهداری پناه جویان غیر قانونی دستگیر شده در زندان که دلایلی که می توان بر اساس آن یک پناه جو را بازداشت و زندانی نمود را مشخص کرده است.

بجز تغییرات مربوط  به قرار داد دوبیلن3 که از اوائل سال 2014 به اجرا در خواهد آمد، کشورهای عضو تا نیمه دوم سال 2015 فرصت دارند تا تغییرات لازم را در قوانین ملی کشور خود وارد نموده و آن را به اجرا دربیاورند.

حنیف حیدرنژاد
12.03.2013



1-Gemeinsames Europäisches Asylsystem


منابع:
Europäisches Parlament verabschiedet "Asylpaket"


europäisches Asylsystem

Europaparlament verabschiedet Asylpaket




 
 
 

hanifhidarnejad@yahoo.de | استفاده از مطالب این سایت با ذکر منبع بلامانع است | Copyright©www.hanifhidarnejad.com 2005-2024