- چهارشنبه 5 ارديبهشت 1403

 
 
 
 
 
حقوق بشر
پناهندگی / اقامت
مهاجرت/انتگراسیون
جامعه/روحی-اجتماعی
مصاحبه / گفتگو
دیدگاه ها
ترجمه
پایان نامه
در دیگر رسانه ها
فیلم و صدا
درباره من
درباره سایت
Asyl / Aufenthalt
Menschenrechte
Über
 
 
جنبش زنان “فمن” علیه تحمیل قوانین اسلامی چاپ ارسال به دوست
09 خرداد 1392
یورو نیوز، 30.05.2013: ررویکرد گروه فمینیست های اوکراینی موسوم به “فمن” در انتخاب اهداف نمادین خود شگفت انگیز است. آنها این بار یکی از اعضای جوان تونسی خود به نام امینه را که به اتهام شعار نویسی بر دیوار تحت محاکمه است انتخاب کردند و روز چهارشنبه دربرابر مرکز فرهنگی اسلامی بروکسل دست به تظاهرات زدند.

الکساندرا شوچنکو که اوکراینی و از پایه گذاران گروه فمن است، پس از این تظاهرات گفت:

“امروز مقصد اصلی ما خاورمیانه است. دیروز اولین اعتراض ما در کشورهای اسلامی بود. دو نفر فرانسوی و یک آلمانی آنرا سازمان دادند و از فعالان ما که از دو هفته قبل در زندان به سر می برند دفاع کردند. من باور دارم که امینه می تواند جرقه بهار عربی زنان را روشن کند.”

به نظر می رسد کشورهایی که در آنها قوانین سنتی اسلامی به نام شریعت بر زنان تحمیل می شود، هرچه بیشتر به میدان فعالیت گروه فمن تبدیل می شوند. حتی در جریان مسابقات المپیک لندن آنها علیه تصمیم کمیته المپیک که به زنان اجازه می داد در پوشش حجاب با هم رقابت کنند، دست به اعتراض زدند.

اعضای گروه فمن با راهی که برای رساندن پیام خود انتخاب می کنند، توجه دیگران را بر می انگیزند. برای نمونه در واتیکان و در اعتراض به مخالفت کلیسای کاتولیک با ازدواج همجنس گرایان، بر بدن خود نوشتند “ما به همجنس گرایان اعتماد داریم”. این گروه، نهادهای مذهبی و سیاسی که زن ستیزی، پدرسالاری و یا تبعیض جنسیتی را دامن می زنند، تقبیح می کنند.

کلیسای ارتدکس روسیه از هدف های مکرر این گروه بوده است. حتی زمانی که ولادیمیر میخایلویچ گوندیایوو، اسقف این کلیسا که پدرسالار روسیه نام گرفته در ژوئیه سال 2012 از کیف مرکز اوکراین بازدید کرد مورد اعتراض قرار گرفت.

اعضای گروه فمن، شهامت به چالش کشیدن قدرتمند ترین سیاست مداران را از خود نشان داده اند. آنها سال گذشته به مسکو آمدند تا انتخاب مجدد ولادیمیر پوتین به ریاست جمهوری را به عنوان یک متقلب تقبیح کنند. آنها فریاد زدند: دیکتاتور پوتین!

آنگلا مرکل صدر اعظم انتخابی آلمان، زمانی که گروه فمن توانستند در هانوفر خشم خود را علیه ایجاد محدودیت برای نهادهای غیر دولتی شریک روسیه فریاد کنند، شگفت زده شد.

الکساندر لوکاشنکو، رئیس جمهوری بلاروس، که از طرف منتقدانش آخرین دیکتاتور اروپا نام گرفته، روی خوشی به گروه فمن ندارد. به همین خاطر زمانی که برای تماشای مسابقات فوتبال به اوکراین رفت مورد تمسخر قرار گرفت.

در ایتالیا اعضای گروه فمن علیه سیلویو برلوسکونی تاجر میلیاردر و نخست وزیر سابق و به خاطر حضور طولانی او در عرصه سیاست دست به اعتراض زدند. آنها از این طریق طرفداران جدید خود را برای تحرک بخشیدن به شهروندان به کار گرفتند.

الکساندرا شوچنکو می گوید: “ما در خیایبان ها اعلامیه پخش نمی کنیم، بلکه از طریق شبکه های اجتماعی کار می کنیم. بسیاری از زنان فوری با ما تماس می گیرند. آنها به شکل آنلاین ما را پیدا و دنبال می کنند و از طریق فیس بوک ما را مورد حمایت خود قرار می دهند و به ما می پیوندند.”

گروه فمن در سال 2008 به وسیله سه دانشجوی اوکراینی و برای محکوم کردن استفاده از سکس و روسپیگری در گسترش جهانگردی تشکیل شد. آنها می گویند هدفشان گسترش خصائل رهبری، روشنفکرانه و کیفیت های اخلاقی در میان زنان است.

در جریان مسابقات فوتبال اروپا در سال گذشته بود که گروه فمن توانست توجه بین المللی را به خود جلب کند.

 


 
 
 

hanifhidarnejad@yahoo.de | استفاده از مطالب این سایت با ذکر منبع بلامانع است | Copyright©www.hanifhidarnejad.com 2005-2024