- جمعه 7 ارديبهشت 1403

 
 
 
 
 
حقوق بشر
پناهندگی / اقامت
مهاجرت/انتگراسیون
جامعه/روحی-اجتماعی
مصاحبه / گفتگو
دیدگاه ها
ترجمه
پایان نامه
در دیگر رسانه ها
فیلم و صدا
درباره من
درباره سایت
Asyl / Aufenthalt
Menschenrechte
Über
 
 
مهاجران تازه وارد به آلمان پیوسته از سطح تخصصی بالاتری برخوردارند چاپ ارسال به دوست
05 خرداد 1392


حنیف حیدرنژاد


براساس یک گزارش جدید، متوسط سطح تحصیلات مهاجرینی که که به آلمان وارد می شوند از متوسط سطح تحصیلات آلمانی ها بالاتر است. تقریبا یک نفر از هر دو مهاجرتازه وارد دارای مدرک لیسانس یا یک پایان نامه فنی-حرفه ای می باشد.

http://www.dtoday.de/cms_media/module_img/696/348190_1_lightbox_519f3eef1ab9f.jpg

بیشترین مهاجرین در سال 2012 از شرق اروپا آمده اند

گزارش حاضر نتیجه تحقیقات "بنیاد برتلزمان- Bertelsmann-Stiftung" است که در شهر "گوترزلوح-Gütersloh" مسقر است. بر اساس این تحقیق که نتایج آن 24 ماه مه منتشر شده است ورورد این مهاجرین به سود بازار کار و سیستم دولتی که هزینه های تامین اجتماعی و بازنشستگی را تامین می کنند خواهد بود.

این گزارش تاکید می کند که  طی یک دهه سطح تحصیلات مهاجرین تازه وارد تحت نظر قرار و بررسی  گرفته است. براین اساس 43% تازه واردین بین 15 تا 65 سال در سال 2009 یک مدرک فق دیپلم  یا پایان نامه فنی- حرفه ای داشته اند. این میزان دو برابر بالاتر از میزانی است که سال 2000 ثبت شده بوده است. همزمان تعداد دانشجویان در بین مهاجرین نیز از 14% به 23% افزایش داشته است. آقای "هربرت بروکر-Herbert Brücker" یک پروفسور اقتصاد از دانشگاه "بامبرگ-Bamberg" و نویسنده این گزارش می گوید:"ساختار مهاجرت در آلمان خودش را تغییر داده است.

وی به این موضوع انتقاد دارد که سیاست حاکم بر حوزه مهاجرت در آلمان از دهه 70 میلادی به بعد منجر به آن شده بود که عملا مهاجرت به آلمان متوقف شود. "یورگ دِرگر-Jörg Dräger"رئیس هئیت رئیسه موسسه برتلزمان نیز می گوید "ما بجای آنکه مهاجرت را پدیده ای نرمال دیده و از آن استقبال کنیم یکی بعد از دیگری قوانینی [برای کنترل و محدودیت مهاجرت] وضع می کردیم ." در سال 2011 از بین 300.000 مهاجر تازه وارد و نیروهای تخصص 17.000 ، نفر از خارج از اتحادیه اروپا آمده بودند. در همان حال در سال 2009  چهار نفر از هر ده نفری که از کشورهای خارج از اتحادیه اروپا وارد آلمان شده بودند، آلمان را ترک کرند. گزارش می گوید:" تازه واردین کمی وارد آلمان شدند، که از همان میزان کم نیز تعداد کمی برای مدتی نه طولانی باقی ماندند."

دِرگر تاکید می کند که دولت آلمان نباید برای دراز مدت برب روی آمدن نیروهای کار کمتخصص از کشور های جنوب اروپا حساب باز کند، زیرا بحران اقتصادی در این کشورها قرار نیست برای همیشه ادامه داشته باشد.  از این رو او خطاب به دولت آلمان تاکید می کند که آینده مهاجران تازه وارد در خارج از اتحادیه قرار دارد. بر همین اساس موسسه برتلزمان پیشنهاد می کند برای جذب مهاجران در حوزه هائی که کمبود نیروی کار وجود دارد اعطای اقامت نامحدود در نظر گرفته شود و حتی اعطای سریع تر تابعیت آلمانی مورد توجه قرار بگیرد. بر اساس این گزارش در سال 2012 بیش از یک میلیون نفر مهاجر تازه وارد به آلمان آمده اند تا اینجا ساکن شوند. این رقم بالاترین میزان از سال 1995 به این سو می باشد. اقتصاد آلمان سالهاست که از کمبود نیروی متخصص و فوق متخصص رنج می برد.

موسسه برتلزمان همچنین در مورد نیروهای تخصصی که در آلمان در حال گذراندن یک دوره آموزشی یا کار موقت هستند پیشنهاد می کند که به آنها اقامت محدود داده شود. در مورد دانشجویانی که چشم اندازماندن دراز مدت در آلمان دارند نیز پیشنهاد می شود که تمدید اقامت آنها دور از مراحل پیچیده اداری انجام گردد. علاوه بر همه این ها، این موسسه پیشنهاد دارد که با تامین بهتر کلاس های یادگیری زبان آلمانی، حمایت بهتر در مقابل تبعیض و هموار کردن کسب تابعیت آلمانی، یک "فرهنگ خوش آمد گوئی و پذیرش" مهاجران جا انداخته شود.

ترجمه: حنیف حیدرنژاد

26.05.2013


منابع: آسوشیتدپرس

تیتر: مهاجران تازه وارد به آلمان پیوسته از سطح تخصصی بالاتری برخوردارند

Einwanderer immer besser beruflich qualifiziert

http://de.nachrichten.yahoo.com/einwanderer-immer-besser-beruflich-qualifiziert-101713951.html

http://www.stern.de/news2/aktuell/einwanderer-immer-besser-beruflich-qualifiziert-2015609.html

http://www.pressetext.com/#news/20130524015

 

مشروح گزارش:

 http://www.bertelsmann-stiftung.de/cps/rde/xbcr/SID-3E7C3068-6A8ABCD9/bst/xcms_bst_dms_37927__2.pdf

 

 
 
 

hanifhidarnejad@yahoo.de | استفاده از مطالب این سایت با ذکر منبع بلامانع است | Copyright©www.hanifhidarnejad.com 2005-2024