- سه شنبه 4 ارديبهشت 1403

 
 
 
 
 
حقوق بشر
پناهندگی / اقامت
مهاجرت/انتگراسیون
جامعه/روحی-اجتماعی
مصاحبه / گفتگو
دیدگاه ها
ترجمه
پایان نامه
در دیگر رسانه ها
فیلم و صدا
درباره من
درباره سایت
Asyl / Aufenthalt
Menschenrechte
Über
 
 
انتقاد سازمان عفو بین الملل از دولت آلمان و اتحادیه اروپا در زمینه پناهندگی چاپ ارسال به دوست
02 خرداد 1392

Selmin Çalıskan, Generalsekretärin von Amnesty in Deutschland, bei der Vorstellung des Amnesty Report 2013 in Berlin: © Ralf Rebmann / Amnesty International

"سلیم چالیزکان" دبیرکل سازمان عفو بین الملل در آلمان


حنیف حیدرنژاد


امروز، 23 ماه مه، سازمان عفو بین الملل گزارش سالیانه خود در باره وضعیت نقض حقوق بشر در جهان را منتشر نمود. فشرده ی مربوط به وضعیت حقوق بشر و پناهندگی در آلمان و اروپا در زیر می آید.


آلمان
در گزارش سال 2013 سازمان عفو بین الملل اخراج پناهجویان از آلمان به مجارستان و کوزوو آنهم در حالی امنیت آنها تامین نمی باشد مورد انتقاد قرار گرفته است. برای مثال در کوزوو اقلیت روما با تبعیضات گوناگون مواجه می باشند.

عفو بین الملل همچنین دولت آلمان را بدان جهت که با تحقیق یک کمیسیون مستقل حقیقت یاب در باره خشونت گروه های راستگرای افراطی موافقت نکرده است مورد انتقاد قرار داد. علاوه بر این یک نهاد مستقل که به شکایت های مربوط به پلیس رسیدگی کند، وجود ندارد.

با این وجود خانم "سلیم چالیزکان" دبیرکل سازمان عفو بین الملل در آلمان می گوید در آلمان "وضعیت خوبی" [به لحاظ حقوق بشر] حاکم است.

اروپا
عفو بین الملل به اعمال فشار برخی کشورهای اروپا از جمله، فرانسه، ایتالیا، رومانی و نیز بلغارستان برعلیه اقلیت روما  برای جابجائی اجباری آنها انتقاد داشته و تاکید دارد که باید برای آن چاره ای اندیشه شود زیرا مهاجرت این مردم در یک ارتباط تنگاتنگ با تبعیضی که آنها با آن روبرو هستند قرار دارد.

عفو بین دولت آلمان و اتحادیه را بطور خاص در مورد وضعیت درآور سوریه مورد انتقاد قرار داده و بطور کل اقدامات انجام شده در خصوص پناه جویان را از زاویه حقوق بشری ناکافی می داند. در حالی که یک میلیون چهار صد هزار آواره پناه جوی سوری کشورشان را ترک کرده اند و در حالی که روزانه 4000 نفر از جنگ داخلی در سوریه فرار می کنند، اتحادیه اروپا از زمان شروع این درگیری ها تنها 40.000 نفر را پذیرفته است. خانم چالیزکان این میزان را به نحو اعجاب آوری کم قلمداد کرده و آنرا مورد انتقاد قرار می دهد. وی می گوید: "اتحادیه اروپا باید سیاست پناهندگی خود را در مجموع تغییر داده و پناه جویان بیشتری را بپذیرد."

در سراسر جهان بیش ار 43 میلیون نفر آواره و پناهجو وجود دارد که قربانی درگیری های مسلحانه داخلی بوده یا در هراس از تحت تعقیب قرار گرفتن، کشور خود را ترک می کنند. این میزان از دهه 90 میلادی به این سو بالاترین حد می باشد. اما پناهجویان از سوی بسیاری از کشورها با پا پس زده می شوند. خانم چالیزکان تاکید می کند:"خیلی از کشورها تنها به تامین امنیت مرزهایشان متمرکز هستند و نه تامین امنیت این پناهجویان."

عفو بین الملل خواهان توجه محسوس تر به سازمان های غیردولتی است

سازمان عفو بین الملل در گزارش سال 2013 خود از وضعیت حقوق بشر در 159 کشور گزارش می دهد. بر این اساس نقض حقوق بشر در بالاترین حد خود قرار دارد.  در 112 کشور شکنجه و  بدرفتاری رایج است. در 101 کشور آزادی بیان زیر فشار قرار دارد.

بطور خاص ارعاب و وحشتی که بر علیه سازمان های غیر دولتی در  روسیه و مصر اعمال می شود نگران کننده می باشد. در این مورد خانم چالیکان دبیرکل سازمان عفو بین الملل در آلمان می گوید: در سال 2012 خیلی از حکومت ها تلاش داشتند تا آزادی که مردم آنرا محقق کرده بودند را از آنها پس بگیرند. با وضع قانون یا فشارهای اداری در روسیه، اتیوپی، مصر و بنگلادش دولت ها تلاش کردند تا فعالیت سازمان های غیر دولتی را با مانع مواجه کنند."


فاکت ها بر اساس گزارش سال 2013 عفو بین الملل

- در 131 درگیری مسلحانه در جهان برآورد می شود که بین 794.000 تا 1.1میلیون نفر کشته شده باشند.
- در 121 کشور شکنجه و بدرفتاری رایج بوده است.
- در 101 کشور آزادی بیان زیر فشار می باشد.
- در 80 کشور دسترسی به حق عدالت قضائی منصفانه بطور سیستماتیک نقض می شود.
- در 75 کشور زندانیان سیاسی خشونت پرهیز در زندان می باشند.
- در 21 کشور احکام اعدام به اجرا گذاشته می شود.
- در بیش از 50 کشور نیروهای امنیتی در قتل های غیرقانونی/خودسرانه مسئول بوده اند.
- در 36 کشور پلمب کردن های غیرقانونی انجام شده است.
- در 31 کشور ناپدید شدن های اجباری وجود داشته است.
- ابتدای سال 2012، 12 میلیون انسان بدون هیچگونه تابعیت بوده اند. 




منابع:

AMNESTY REPORT 2013: ZIVILGESELLSCHAFT GLOBAL STÄRKEN

Amnesty fordert neue Asylpolitik in der EU

Amnesty-Jahresbericht 2013 In 112 Staaten wird gefoltert
 


 
 
 

hanifhidarnejad@yahoo.de | استفاده از مطالب این سایت با ذکر منبع بلامانع است | Copyright©www.hanifhidarnejad.com 2005-2024