- جمعه 31 فروردين 1403

 
 
 
 
 
حقوق بشر
پناهندگی / اقامت
مهاجرت/انتگراسیون
جامعه/روحی-اجتماعی
مصاحبه / گفتگو
دیدگاه ها
ترجمه
پایان نامه
در دیگر رسانه ها
فیلم و صدا
درباره من
درباره سایت
Asyl / Aufenthalt
Menschenrechte
Über
 
 
افزایش 17 درصدی صدور تسلیحات در جهان، مرگ سالیانه 500 هزار نفر از طریق سلاح های مختلف چاپ ارسال به دوست
28 اسفند 1391

Der Kampfjet F-35B Lightning II Joint Strike Fighter (Foto: REUTERS)


حنیف حیدرنژاد

سایت انتگراسیون، 18.03.2013: در سازمان ملل متحد نمایندگان 190 کشور جهان به دنبال آن هستند تا در یازده روز آینده قوانین الزام آوری را در زمینه محدود کردن تولید و صدور تجهیزات و تسلیحات نظامی به تصویب برسانند. دبیرکل سازمان بان کی مون در افتتاحیه این اجلاس یاد آور شد که هر سال 500.000 هزار  انسان در سراسر جهان توسط انواع سلاح های مختلف کشته می شوند.

این در حالی است که مطابق گزارش تازه منتشر شده موسسه پژوهشی صلح جهانی در استکهلم (
SIPRI) در پنج سال گذشته صدور تسلیحات 17% افزایش داشته است. موسسه پژوهشی صلح جهانی در استکهلم از سال 1966 تاسیس و از سال 1969 سالیانه گزارش مربوط به صاردات و خرید تسلیحات را در سطح جهانی منتشر می کند. بر اساس گزارش این موسسه در سال 2011 سود حاصل از تسلیحات و خدمات نظامی بالغ بر 307 میلیارد یورو بوده است که نسبت به سال قبل از آن که 410 میلیارد یورو بوده، کاهشی 5 درصدی را نشان می دهد.


کشورهای اصلی صادر کننده تسلیحات در سال 2011

ایالات متحده آمریکا به تنهائی 30% مجموع صادارات جهانی تسلیحات را به عهده داشته است. پس از آن روسیه 26% ، آلمان 7%، فرانسه  6% و چین 5% مجموع صدور تسلیحات در این سال را به عهده داشته اند. کشور بریتانیا نیز پس از چین در جای ششم این جدول قرار دارد.

بر اساس گزارش سال 2011 موسسه پژوهشی صلح جهانی در استکهلم در حالی که کشور چین در سال 2008 در مقام یازدهم کشور های صادر کننده تسلیحات قرار داشته است، در سال 2011 با افزایش صادارت خود به میزان دو برابر بیش از سال 2008، در مقام پنجم قرار گرفته است. بیشترین صادرات چین به کشور پاکستان بوده است.


وارد کنندگان اصلی تسلیحات

اولین کشور وارد کننده تسلیحات هند می باشد. پس از آن چین قرار دارد. پاکستان و کره جنوبی نیز با هم در مقام سوم  وارد کنندگان تسلیحات قرار دارند.

در این گزارش آمار و ارقامی از ایران در دست نمی باشد.


اصلی ترین مشتریان آلمان

در پنج سال گذشته اصلی ترین کشور هائی که تسلیحات آلمان را خریداری کرده اند عبارتند از: یونان، کره جنوبی و ترکیه. صادرات تسلیحات آلمان نسبت به سال های قبل 8% افزایش داشته است.

در مجموع در سطح جهانی صادرات تسلیحات 17% افزایش داشته است. در حالی که 47% مجموع تسلیحات صاداراتی به مقصد کشور های آسیائی و استرالیا بوده است، کشور های اروپائی واردات تسلیحات خود را 20% کاهش داده اند.


شرکت های اصلی سود برنده

در رأس شرکت های اصلی تولید کننده و فروشنده تجهیزات و تسلیحات نظامی که بیشترین سود خالص را نصیب خود کرده اند، شرکت "لاکهد مارتین" از آمریکا با 27.2 میلیارد یورو و سپس شرکت آمریکائی "بوئینگ" با 23.8 میلیارد یورو قرار دارند. از آلمان شرکت آلمانی "راین متال" با 2.2 میلیارد یورو در مکان بیست و ششم قرار دارد. بعد از آن شرکت تولید فولاد "تیسن کروپ" در جایگاه 49 جدول می نشیند.

Ranking der  größten Rüstungsunternehmen


هزینه نظامی و تسلیحاتی کشور ها

در سال 2011 در مجموع 1.74 بیلیون دلار (1.33 بیلیون یورو) برای مصارف نظامی هزینه شده است. ایالات متحده آمریکا 711 میلیارد دلار صرف هزینه های نظامی کرده است. به این ترتیب این کشور در رأس همه کشورها قرار دارد که بیشترین پول را صرف ماشین جنگی  و تسلیحاتی کرده است. در عین حال باید یادآور شد که این هزینه ها برای اولین بار از سال 1998 کاهش داشته است که به بازگرداندن یا کاهش نیروهای نظامی در افغانستان و عراق مربوط می باشد.

پس از ایالات متحده آمریکا، کشور چین با 143 میلیارد دلار، روسیه با  71.9 میلیارد دلار در مقام دوم و سوم قرا دارند. بریتانیا در مقام هفتم و فرانسه در مقام هشتم بوده و  آلمان با اختصاص 46.7 میلیارد دلار در مقام نهم این جدول جای می گیرد.


منابع: سایت تلویزیون کانال یک آلمان

http://www.tagesschau.de/ausland/sipri-bericht100.html

http://www.tagesschau.de/ausland/militaerausgaben100.html

http://www.tagesschau.de/wirtschaft/ruestungsindustrie102.html

Sipri-Rüstunsgeschäfte-Bericht: Rüstungsverkäufe laut Friedensforschungsinstitut SIPRI zurückgegangen
 http://www.tagesschau.de/multimedia/video/sendungsbeitrag214722~_res-.html

Globaler Waffenhandel: Vereinte Nationen beraten über verbindliche Regeln für weltweiten Waffenhandel
http://www.tagesschau.de/multimedia/video/sendungsbeitrag218986~_res-.html
 

 
 
 

hanifhidarnejad@yahoo.de | استفاده از مطالب این سایت با ذکر منبع بلامانع است | Copyright©www.hanifhidarnejad.com 2005-2024