- جمعه 31 فروردين 1403

 
 
 
 
 
حقوق بشر
پناهندگی / اقامت
مهاجرت/انتگراسیون
جامعه/روحی-اجتماعی
مصاحبه / گفتگو
دیدگاه ها
ترجمه
پایان نامه
در دیگر رسانه ها
فیلم و صدا
درباره من
درباره سایت
Asyl / Aufenthalt
Menschenrechte
Über
 
 
درسی دیگر از ریاکاری و تظاهر: کلیسای کاتولیک در کلن از رسیدگی پزشکی به یک قربانی تجاوز خودداری کرد چاپ ارسال به دوست
07 بهمن 1391

ببینید


ترجمه: حنیف حیدرنژاد

سایت انتگراسیون، منبع: برنامه تلویزیونی مونیتور-
Monitor ، کانال یک تلویزیون آلمان
گزارشی از: اِوا مولر، یان شمیت، کیم اوتو، میشائیل کارهاوزن

آری، شک نکنید! این اتفاق همین جا در کلن افتاده است. جائی که یکی از معتمدترین اسقف های نزدیک به پاپ راه بازگشت به دوران قرون وسطی را هموار می کند. یکی از کلیساهائی که مدت هاست راه فرقه گونه ای را در پیش گرفته است. کلیسائی که با رفتارش قربانیان تجاوز را مجرم  معرفی می کند. که همجنسگرائی را یک گناه معرفی می کند. که گروه های ضد یهودی تغییر رنگ و لعاب داده را در خود می پذیرد. کلیسائی که خود سال هاست موارد سوء استفاده جنسی از کودکان توسط افرادی از درون خود را نادیده می گیرد. این رسوائی در کلن نشان می دهد: چنین کلیسائی نمی خواهد با حکومتی که آن را تامین مالی می کند هیچ ارتباطی داشته باشد. با دعوای صلیبی ای که راه انداخته نشان می دهد که نسبت به ارکان جامعه ما اعلان جنگ داده است. به همین خاطر در این جنگ چیزی را از دست نمی دهد چون بیمارستان ها و دانشگاه ها و مدارس او را حکومت تامین مالی می کند. جدائی بین حکومت و کلیسا دیگر باید با تاخیر هم که شده همین الان محقق شود. کاملا واضح و روشن.



قربانی ناخوانده
عدم رسیدگی پزشکی به قربانیان تجاوز در کلیسای کاتولیک  یک «سیستم» دارد

مجری، "گئورگ رِستله":
شبتان به خیر و خوش آمدید به مونیتور. یک زن، که مورد تجاوز قرار گرفته است، باید که بتواند از مراقبت های پزشکی و مشاوره  برخوردار باشد.  بطور خاص باید از امکان دسترسی و برخورداری از آزمایشات کامل پزشکی برخوردار باشد. این موضوع ، موضوعی بدیهی است و در اساس نباید برای ما اصلا چنین موضوعی جای بحث باشد. اما آنچه که اینجا، در کلن به وقوع پیوسته چیزی فراتر از فقط  یک  "تک مورد" است. زنی که مورد تجاوز قرار گرفت بود و به دنبال کمک به یک کلیسای کاتولیک مراجعه می کند، پذیرش نشده و برگردانده می شود. آزمایشات تعیین آثار جرم انجام نمی گیرد، رسیدگی و درمان پزشکی انجام نمی شود و قرص جلوگیری از بارداری بعد از حاملگی احتمالی ناخواسته هم به او داده نمی شود.

آیا همه این ها فقط ناشی از یک "سوء تفاهم" است؟ نه، بلکه رفتار کلیسای کاتولیک در برابر قربانیان تجاوز نشان می دهد که آنها از دیدگاهی پیروی می کنند که در آن قربانی، مجرم دیده می شود. بخصوص زمانی که قربانی تجاوز بخواهد که جلوی حاملگی ناخواسته را بگیرد. این یک درس از ریاکاری و تظاهر کلیسای کاتولیک کلن است که بسیار فراتر از اینجا ادامه پیدا می کند.

این واقعه سرتیتر رسانه ها شد. یک زن جوان  مشغول شب گذرانی در یک بار بوده است. فردی در نوشیدنی او قطره بی حال کننده می ریزد. بر روی  نیمکتی در یک پارک به هوش می آید. زخمی شده است. در یک مطب رسیدگی های فوری پزشکی مورد رسیدگی اولیه قرار می گیرد. احتمال داده می شود که مورد تجاوز قرار گرفته است. اما بیمارستان بغلی که وابسته به کلیسای کاتولیک است از انجام هرگونه آزمایشات مرتبط به زنان خودداری می کنند. به همین خاطر به بیمارستان بعدی مراجعه می کند. چند روز بعد سخنگوی هر دو بیمارستان اعلام می کند که این مورد، فقط  یک "تک مورد" است و سوء تفاهم پیش آمده است.

"کریستوف لایدن" سخنگوی هر دو بیمارستان: "مایلم در همین جا شخصا برای آنچه که اتفاق افتاده است معذرت خواهی کنم که این خانم که شب به ما مراجعه کرده بود، از طرف ما در بیمارستان «وینسنز» کمکی دریافت نکرده بود." 

همچنین اسقف "مایزنر" یکی از قدرتمندترین محافظه کاران کلیسای کاتولیک در آلمان یک عذر خواهی را منتشر کرده و می گوید چنین چیزی دیگر نباید تکرار شود. و در مورد قربانیان تجاوز می افزاید "هرگونه رسیدگی لازم پزشکی، کمک روحی و انسانی باید تامین شود، به انضمام انجام آزمایشات موسوم به تشخیص آثار جرم که بطور ناشناس انجام می گیرد."

ولی آیا واقعا آنچه که رخ داده یک "تک مورد" است و یک سوء تفاهم بود؟ "برنهارد فون  تونگِلن" برای سالهای طولانی برخلاف چنین ادعائی را شاهد بوده است. او برای سالهای طولانی به عنوان سرپزشک در بیمارستانهای وابسته به کلیسای کاتولیک کار می کرده است، از جمله در بیمارستانی که این زن جوان در کلن به آن مراجعه کرده  و او را رد کرده بودند. از آنجا که اخلاق [دستور العمل های] کاتولیکی مانع کار او به عنوان یک پزشک زنان بود، قرارداد کاری اش را فسخ کرد و به هلند رفت. 

دکتر "برنهارد فون تونگِلن" سرپزشک و پزشک زنان: "متاسفانه وضعیت طوری است که به دلیل موقعیت قوی بیمارستان های کاتولیک باید از یک «سیستم» خراب رسیدگی به زنان سخن گفت. به طور دقیق منظور از این سیستم خراب این است که [تجویز نکردن] نسخه قرص ضد بارداری بعد از حاملگی احتمالی ناخواسته، این همان چیزی است که کلیسای کاتولیک می خواهد."

خشک مغزی کاتولیکی بجای رسیدگی های استاندارد پزشکی. آن هم در بیمارستان هائی که کلیسا خودش اصلا تامین مالی هزینه های آنها را به عهده ندارد، بلکه این هزینه توسط بودجه عمومی [مالیات شهروندان] تامین می شود. خودداری از انجام رسیدگی های پزشکی فقط محدود به تجویز نکردن قرص
ضد بارداری بعد از حاملگی احتمالی ناخواسته نیست، بلکه همچنین در مورد زنانی که مورد تجاوز قرار گرفته اند، آزمایش تشخیص آثار جرم بطور ناشناس نیز انجام نمی شود، آنهم در حالی که دقیقا وقوع جرم بر اساس همین آثار است که می تواند اثبات شود. کلیسا تلاش می کند تا این واقعه را در حد یک "تک مورد"  پائین بیاورد. اما یک سند داخلی که در اختیار "مونیتور" قرار دارد  نشان می دهد که قربانیان بطور سیستماتیک از رسیدگی های پزشکی محروم می شوند و در مورد همین بیمارستانی که از آن سخن می گوئیم تقریبا یک سال است که  اینچنین است.

نقل قول از سند مورد اشاره: "دیگر از بیمارانی که مورد تجاوز جنسی قرار گرفته اند آزمایشی انجام نشود". زیرا، از آنجا که نمی توان  "قرص
ضد بارداری بعد از حاملگی احتمالی ناخواسته" را تجویز کرد، بنابراین معاینات پزشکی بی معنی خواهد بود. یک بیمارستان کاتولیک دیگر می نویسد که معاینات پزشکی فقط در موارد کاملا اورژانس پزشکی انجام شود.
نقل قول: "اگر بیمار هواس دارد و در حالی است که متوجه حرف ها می شود و قابل انتقال به جای دیگری است، به یک بیمارستان دولتی ارجاع داده شود."

ملاحظه می شود که موضوع فقط  یک "مورد تک" که اتفاق افتاده است نیست. آشکار است که بیمارستان های وابسته به کلیسای کاتولیک نمی خواهند که با بیماران قربانی تجاوز سر و کاری داشته باشند. این هم از یک سال قبل تعیین شده بوده است. اما یک شبکه تلویزیونی کاتولیک های متعصب از یک واقعه در بیمارستان ها پرده بر می دارد.

یک سخنگوی تلویزیون "گلوریا" می گوید: "یک گزارش اختصاصی تلویزیون گلوریا، نشان می دهد که یک شرکت فروش داروهای آزمایشی از یکی از چهار بیمارستان کاتولیک در کلن نسخه ی قرص
ضد بارداری بعد از حاملگی احتمالی ناخواسته دریافت کرده بوده است."

داروهای مقابله با حاملگی آن هم در بیمارستان های کاتولیک؟ بعد از افشای این مورد  کلیسا در کلن فورا واکنش نشان می دهد. "کاریتاس" [بخش خدمات اجتماعی کلیسای کاتولیک] یک بخشنامه فوری برای بیمارستان های منطقه ی اُسقفی کلن ارسال می کند که در آن آمده است:
نقل قول: "در مواردی که مقابله با بارداری منجر به قتل [سقط جنین]  شود، ذره ای تحمل و بردباری وجود ندارد."
تجربه همین دانشجوی 24 ساله ای که داریم از او حرف می زنیم نشان می دهد که منظور از این چنین بخشنامه ای چه بوده است. او هم مورد تجاوز قرار گرفته بود. به یک بیمارستان کاتولیک مراجعه کرد. هیچ آزمایش کاملی انجام نشد. از قرص
ضد بارداری بعد از حاملگی احتمالی هم خبری نبود. بدون ذره ای تحمل و بردباری، یعنی همین! آخر شب هم او را کنار خیابان به حال خود رها می کنند.

یک دختر دانشجو که مورد تجاوز قرار گرفته است: "آخر شب [بعد از تجاوز] رمق هیچ چیزی رو نداشتم، مستقیم رفتم خونه و روز بعد به یک دکتر زنان مراجعه کردم. یعنی باید به یک فرد غریبه تمام داستان و ماجرا را توضیح می دادم که در اون شرایط خودش یک فشار سنگینی برای من بود."

قربانی تجاوز به دنبال کمک است. با وجود ضربه روحی ناشی از جنایتی که در مورد او اتفاق افتاده او را بر می گردانند و پس می زنند. این وضع بویژه در مناطقی که بیمارستان های موجود فقط کاتولیک هستند فاجعه بار است.  

دکتر "برنهارد فون تونگِلن" سرپزشک و دکتر زنان: "در حال حاضر اینطور است که در ایالت نورد راین وستفالن تقریبا 50% تمام بیمارستان ها تحت پوشش کلیسای کاتولیک هستند. این رقم  برای کل آلمان 25% است. این بدین معناست که اگر بیمارستان های وابسته به کلیسای کاتولیک بخواهند که خود را از ارائه خدمات پزشکی به قربانیان تجاوز کنار بکشند، و اگر تجاوز در شب اتفاق افتاده باشد، بوژه در مناطق روستائی و اگر کلینک ها و مطب های پزشکی بسته باشند، امکانی برای رسیدگی به این قربانیان تجاوز وجود نخواهد داشت."

بیمارستان های کاتولیک وابسته به کمک های مالی عمومی [از محل مالیات دهندگان] هستند. با این وجود اخلاقیات کلیسائی را بالاتر از استانداردهای پزشکی قرار می دهند. روز گذشته وزیر بهداشت و درمان ایالت نورد راین وستفالن در جمع خبرنگاران حاضر شد. از او سوال می شود: آیا سیاست می تواند تحمل کند که مراکز درمانی کاتولیک خود را از رسیدگی های پزشکی به قربانیان تجاوز کنار بکشند؟

 "باربارا  اِشتفن" وزیر بهداشت و درمان ایالت نورد راین وستفالن: "اگر در چنین موردی یکی از این مراکز بطور صریح و روشن از ارائه خدمات پزشکی خود داری کند، می تواند عواقبی تا لغو کمک های مالی به همراه داشته باشد."

آیا حکومت واقعا می خواهد که با کلیسا [بر سر این موضوع] درگیر شود؟ به هرحال پس زدن و برگرداندن قربانیان تجاوز از طرف بیمارستان های کاتولیک به هیچ وجه یک "سوء تفاهم" نبوده است.


منبع:

 


مطلب مرتبط
اعتراض به سخنرانی پاپ در پارلمان آلمان و میزان نفوذ کلیسای کاتولیک در حکومت این کشور



 
 
 

hanifhidarnejad@yahoo.de | استفاده از مطالب این سایت با ذکر منبع بلامانع است | Copyright©www.hanifhidarnejad.com 2005-2024