- سه شنبه 28 فروردين 1403

 
 
 
 
 
حقوق بشر
پناهندگی / اقامت
مهاجرت/انتگراسیون
جامعه/روحی-اجتماعی
مصاحبه / گفتگو
دیدگاه ها
ترجمه
پایان نامه
در دیگر رسانه ها
فیلم و صدا
درباره من
درباره سایت
Asyl / Aufenthalt
Menschenrechte
Über
 
 
نقشه میزان بیکاری در شهرها و مناطق آلمان از سال 2000 تا پایان سال 2012 چاپ ارسال به دوست
16 دي 1391
Arbeitsmarkt-Scanner
ببینید

حنیف حیدرنژاد

سایت انتگراسیون، 04.01.2012: اداره فدرال کار آلمان در روز سوم ژانویه آمار بیکاری سال 2012 را اعلام کرد. بر این اساس میزان بیکاری در آلمان در سال 2012 در پائین ترین حد خود نسبت به زمان وحدت دو آلمان می باشد. به این ترتیب در پایان سال 2012 تعداد 2 میلیون و 897 هزار نفر در آلمان بیکار بوده اند. با این حساب، نرخ متوسط بیکاری برای کل کشور 6.7% می باشد.

سایت اینترنتی کانال دو تلویزیون آلمان در یک گرافیک با نشان دادن نقشه آلمان بر اساس ایالت ها و شهرها میزان بیکاری را بر اساس شاخص های زیر نشان می دهد:
- تعداد بیکاران
- متوسط نرخ بیکاری
- میزان تغییر در مقایسه با ماه قبل
- میزان تغییر در مقایسه با سال قبل
- میزان بیکاران در رده سنی 15 تا 25 سال
- میزان بیکاران در رده سنی 55 تا 65 سال
- میزان بیکاران در بین مردان
- میزان بیکاران در بین زنان
- میزان دریافت کنندگان کمک بیکاری 2
- میزان بیکاران در شرق آلمان
- میزان بیکاران در غرب آلمان
http://www.heute.de/2012-Gute-Zahlen-aus-N%C3%BCrnberg-25999494.html
 

اما آیا آمار رسمی فوق آمار واقعی بیکاران در آلمان است، اگر نه، دولت آلمان چگونه ارقام بیکاری را دستکاری می کند و چگونه به این کار ظاهری قانونی می پوشاند؟

رقم واقعی بیکاران در آلمان حدود 4 میلیون نفر است. و اگر آمار آندسته که با حقوق ناچیز تن به کارهای ناخواسته می دهند را نیز در نظر بگیریم این رقم باز هم بالاتر خواهد رفت.
سایت اینترنتی کانال یک تلویزیون آلمان در یک صفحه ویژه در قالب طرح سوال و جواب به این موضوع می پردازد که در آمار رسمی بیکاری، چه مواردی دستکاری شده یا پنهان می شود. سوالاتی از این دست:

 آیا آماری بیکاری دستکاری می شود تا بهتر از آنچه که هست نشان داده شود؟

هم آری و هم نه!  آمار بیکاری بر اساس قانون و بر اساس آمار ثبت شده در اداره ی کار جمع آوری می شود و هر فردی که بیکار است موظف است خودش را به عنوان بیکار به ثبت برساند. اما سیاستمدارانی که به حاکمیت می رسند، هر بار تلاش می کنند شاخص های تعریف بیکاری را طوری تغییر داده و تعیین کنند تا از دل آن کمترین میزان افراد به عنوان بیکار اعلام شوند. از طرف دیگر برخی تغییرات قانونی نتایج دیگری به همراه  می آورد. در سال 2005 با تغییر قانون، بیکاران زیر پوشش اداره ی تامین اجتماعی به بیکاران زیر پوشش اداره ی کار اضافه شدند. با این تغییرات در آن زمان 380.000 نفر به آمار بیکاران اضافه شد.

بیکار چه کسی است و چگونه تعریف می شود؟
در آلمان تعریف بیکار با بسیاری از کشورهای دیگر تفاوت دارد. در اساس هر فرد بالغی که شاغل نمی باشد و یا در هفته کمتر از 15 ساعت کار می کند و جویای کاری رسمی می باشد که مطابق آن مالیات و حقوق بازنشستگی بپردازد اما کار پیدا نمی کند، بیکار محسوب می شود.  


چه فردی در آمار بیکاری منظور نمی شود؟
هر فرد بالغی که خودش را به عنوان بیکار به اداره کار معرفی نکرده است، کسی که نمی تواند حداقل 15 ساعت در هفته کار کند، کسی که به علت بیماری نمی تواند کار کند. افرادی که در برنامه های آموزشی اداره کار مشغولشان می کنند نیز در آمار بیکاری وارد نمی شوند. همچنین آنانی که در کارهای معروف به "کار یک یوروئی" مشغول هستند. همچنین افراد بالای 58 سال که در 12 ماه گذشته از کمک بیکاری 2 استفاده کرده و در همین مدت هیچ نوع پیشنهاد کار رسمی دریافت نکرده اند.
 (مطابق ارزیابی روزنامه "سایت" تعداد افرادی که در سال 2012 به کار یک یووروئی مشغول بوده اند 300.000 نفر بوده است. این رقم در سال 2010 بالغ بر 1.7 میلیون نفر بوده است.)
http://www.zeit.de/wirtschaft/2011-04/ein-euro-jobs-verschaerfung

آمار بیکاران واقعا چقدر است؟
انستیتوی تحقیقاتی بازار کار آلمان یک برآورد در باره بیکاران پنهان ارائه داده است. بر این اساس آنانی که در برنامه های آموزشی اداره کار مشغول می شوند و نیز آنانی که می خواهند کار کنند، اما کار پیدا نمی کنند را باید جزء این دسته منظور کرد. این انستیتو تعداد این افراد را برای سال 2010  1.1 میلیون نفر ارزیابی کرده است. اداره فدرال کار آلمان با محاسبه دیگری این رقم را 1.2 میلیون نفر در نظر می گیرد. همچنین آنانی که با دستمزدهای ناچیز مشغول بکار هستند بالغ بر بیش از یک میلیون نفر می باشند.
در پایان سال 2011 اداره  فدرال کار رقم بیکاران را  2 میلیون و 976 هزار نفر اعلام کرد. در همین سال رقم افرادی که با درآمد ناچیز کار می کردند 4 میلیون و 125 هزار نفر بوده است.
(آنانی که با درآمد ناچیز کار می کنند آینده ای برای خود و خانواده شان نمی بینند و معلوم نیست چه مدت دیگر همین درآمد ناچیز را هم می توانند حفظ کنند. آنها خود را استثمار شدگانی می دانند که ناچارند به شرایطی که  سیستم سرمایه داری حاکم برای آنها ایجاد کرده است و به شرایط کاری طاقت فرسا آنهم با کمترین حقوق تن بدهند. آنها در لیستِ آمار رسمی بیکار نیستند، اما با وجود کار، باز هم محتاج و گرسنه می باشند.)

آیا آلمان نسبت به دیگر کشور ها بیشتر کلک می زند؟
نه. هر کشوری بیکاری را یک طور تعریف می کند. مشخصاتی که آلمان در نظر گرفته دامنه نسبتا وسیعی دارد. اگر با همین مشخصات وضعیت در هلند تعریف و ارزیابی شود، احتمالا در آنجا آمار بیکاری دو برابر خواهد شد.

آیا می توان نرخ متوسط آمار بیکاری در آلمان را با معیارهای بین المللی هم مقایسه کرد؟
به دلیل تفاوت در تعاریف و دامنه ای که برای مشخصات بیکار در آلمان تعیین شده است، نمی توان تعریف آلمان با تعریف بین المللی را مقایسه کرد. در سطح بین المللی معیاری که سازمان بین المللی کار تعیین کرده است اعتبار دارد. مثلا بر اساس تعریف این سازمان فردی که حداقل یک ساعت در هفته کار کرده باشد بیکار محسوب نمی شود. بر همین اساس نرخ متوسط بیکاری در آلمان بالاتر از میزانی است که با معیارهای سازمان جهانی کار برآورد می شود.


منابع:

2012 - Gute Zahlen aus Nürnberg

Der Arbeitsmarkt in Deutschland hat 2012 sein bestes Jahr seit 1991 erlebt
ّ

Was die offizielle Statistik verbirgt

 

Regierung schwächt die Ein-Euro-Konkurrenz

 

 
 
 

hanifhidarnejad@yahoo.de | استفاده از مطالب این سایت با ذکر منبع بلامانع است | Copyright©www.hanifhidarnejad.com 2005-2024