- جمعه 31 فروردين 1403

 
 
 
 
 
حقوق بشر
پناهندگی / اقامت
مهاجرت/انتگراسیون
جامعه/روحی-اجتماعی
مصاحبه / گفتگو
دیدگاه ها
ترجمه
پایان نامه
در دیگر رسانه ها
فیلم و صدا
درباره من
درباره سایت
Asyl / Aufenthalt
Menschenrechte
Über
 
 
انتشار کتاب مصور «داستان زندگی محمد» جنجال آفرید چاپ ارسال به دوست
14 دي 1391

یورو نیوز، 02.01.2013: هفته نامه فکاهی «شارلی ابدو» با انتشار یک شماره ویژه، داستان زندگی محمد، پیامبر اسلام، را به تصویر کشید. انتشار این کتاب مصور (کمیک) بار دیگر موجب بالاگرفتن بحث توهین مذهبی و یا حق آزادی بیان در فرانسه شده است.

استفان شاربونیه، کاریکاتوریست و از جمله سردبیران شارلی ابدو، اهمیت انتشار این ویژه نامه را اینگونه توضیح می‌دهد: «هرچند اسلام دومین مذهب فرانسه است، اما شناخت ما از آن بسیار محدود است. هرگاه یک اقلیت کوچک دست به حمله تروریستی می‌زند، ما از اسلام و مسلمان سخن می‌گویم. در نتیجه این مذهب همواره با ترس و هراس تعریف و شناخته شده است. به این دلیل، ما تصمیم گرفتیم ابتدا داستان زندگی پیامبر اسلام را تعریف کنیم بلکه بعد از شناخت بهتر، بتوانیم به نقدِ طنزآمیز آن نیز بپردازیم.»

خبرنگاران شارلی ابدو در سال‌های اخیر، با انتشار مقاله و کاریکاتور، بار‌ها آستانه تحمل و مدارای مسلمانان افراطی مقیم فرانسه را محک زده‌اند. در سال ۲۰۰۶ شارلی ابدو یک رشته طراحی‌ها از یک کاریکاتوریست دانمارکی را به نام دفاع از حق آزادی بیان منتشر کرد. در سال ۲۰۱۱ نیز انتشار شماره ویژه‌ای به نام «شریعت» به سردبیری «محمد، پیامبر اسلام» برای آن‌ها دردسر ساز شد؛ عده‌ای به ساختمانِ هفته نامه حمله و کامپیوتر‌ها و بخشی از بایگانی مجله را نابود کردند.


 
 
 

hanifhidarnejad@yahoo.de | استفاده از مطالب این سایت با ذکر منبع بلامانع است | Copyright©www.hanifhidarnejad.com 2005-2024