- پنجشنبه 6 ارديبهشت 1403

 
 
 
 
 
حقوق بشر
پناهندگی / اقامت
مهاجرت/انتگراسیون
جامعه/روحی-اجتماعی
مصاحبه / گفتگو
دیدگاه ها
ترجمه
پایان نامه
در دیگر رسانه ها
فیلم و صدا
درباره من
درباره سایت
Asyl / Aufenthalt
Menschenrechte
Über
 
 
حکم دادگاه عالی اداری: پلیس در آلمان اجازه ندارد کسی را به دلیل رنگ پوستش کنترل کند چاپ ارسال به دوست
08 آذر 1391

حنیف حیدرنژاد

سایت انتگراسیون، 28.11.2012: خارجیان و رنگین پوستان، همجنسگرایان، معلولین، چپ ها و فعالین حقوق بشری مخالف تبعیض نژادی همواره یکی از اهداف اصلی نیروی های نئونازی در آلمان هستند. حتی اگر در بین رنگین پوستان افرادی با تابعیت آلمانی نیز وجود داشته باشند، باز هم در اصل موضوع تغییری ایجاد نمی شود. نیروهای دست راستی و نژاد پرست در بسیاری موارد بویژه در ایالت های شرقی آلمان در حمله به اهداف خود با دست باز عمل می کنند و ترسی از پلیس ندارند زیرا در موارد بسیاری پلیس یا سکوت می کند، یا دیر وارد عمل می شود و یا به حمایت ضمنی از نئونازی ها پرداخته و اقدامات بعدی برای شناسائی و دستگیری آنها را با کندی انجام داده و یا نیمه کاره رها می کند.1

در برخی موارد نیز این خود پلیس است که با انگیزه ای نژادپرستانه و یا  تبعیض آمیز با افراد برخورد می کند. در چنین مواردی خارجیان و رنگین پوستان یکی از اهداف این دسته از کارمندان پلیس می باشند. اغلب خارجیان به دلیل عدم آشنائی با قوانین آلمان نمی دانند در صورتی که از سوی پلیس با رفتار نژادپرستانه مواجه می شوند چکار باید کنند. آنچه که مهم است این است که در چنین مواردی از طریق وکیل به دادگاه شکایت شود.

دادگاه عالی اداری کوبلنز در ایالت راین لند فالتز
(Oberverwaltungsgericht Rheinland-Pfalz in Koblenz)، در اکتبر امسال در بررسی شکایت یک دانشجوی آلمانی سیاه پوست بر علیه پلیس، به نفع این دانشجو رأی داده و تاکید کرد که پلیس اجازه ندارد که افراد را به دلیل رنگ پوستشان کنترل کند.

پیشینه موضوع:
دانشجوی شکایت کننده بر علیه پلیس، یک آلمانی سیاه پوست می باشد. او در دسامبر سال 2010 در قطاری که از شهر کاسل به طرف فرانکفورت در حرکت بود توسط دو مامور پلیس در قطار کنترل شده و از او می خواهند تا کارت شناسائی خودش را نشان دهد. به دلیل آنکه این دانشجو کارت شناسائی به همراه نداشت مامورین پلیس کوله پشتی او را هم بازرسی می کنند و از آنجا که این مرد هیچ برگه شناسائی نداشته او را با خود به اداره پلیس در کاسل می برند. این دانشجو به رفتار پلیس با خود در اداره پلیس اعتراض کرده و آن ها را متهم می کند که با او با "روش های نازی های" رفتار می کنند. پلیس به دلیل "توهین" بر علیه این دانشجو شکایت می کند. در دادگاه یکی از مامورین پلیس توضیح می دهد که در قطار به این مسافر گفته چون به دلیل رنگش مثل یک خارجی به نظر می رسد او را کنترل می کند. به دلیل همین حرف، دانشجو ی سیاه پوست بر علیه مامور به دادگاه بدوی در کوبلنز شکایت کرد. دادگاه شکایت این مرد را در تاریخ 28 فوریه 2012 رد کرد. قاضی دادگاه در حکم خود دلیل آورده بود؛ مسیر قطاری که این دانشجو در آن کنترل شده بوده، اغلب توسط افرادی استفاده می شود که به طور غیر قانونی وارد آلمان شده اند. در این حالت مامور پلیس اجازه داشته است که "بدون آنکه دلیلی برای شک به کسی باشد" اقدام به کنترل نماید و از آنجا که به دلیل کمبود نیرو امکان کنترل همه افراد نیست، مامور پلیس می تواند بطور گزینشی به کنترل مسافرین بپردازد و در این حالت می تواند "به دلیل ظاهر افراد" آنها را کنترل کند.

دانشجوی سیاه پوست بر علیه این حکم از دادگاه عالی اداری درخواست تجدید نظر می کند. وکیل این دانشجو معتقد بود، با چنین حکمی کنترل افراد به دلیل "مشخصات و ظاهر اِتنیکی" آن ها مشروعیت پیدا کرده و تعلق افراد به یک اقلیت قومی یا مذهبی می تواند دلیلی گردد برای کنترل هویت و بازرسی آنها توسط پلیس، آنهم بی آنکه هیچ ضرورتی برای چنین کنترلی وجود داشته باشد.

داداگاه عالی راینلد فالز بعد از بررسی درخواست تجدید نظر، در نوامبر 2012 حکم دادگاه بدوی را باطل اعلام و به نفع دانشجوی سیاه پوست رائ صادر کرد. در این حکم آمده است اگر قرار باشد که رنگ پوست افراد تنها معیار یا معیار اصلی برای کنترل آنها باشد، چنین امری ناقض قانون اساسی است که در آن بر "ممنوعیت تبعیض"  تاکید شده است. نماینده اداره پلیس نیز که در دادگاه حاضر بود این  استدلال و حکم قاضی را پذیرفت و در همانجا از دانشجوی 26 ساله معذرت خواهی کرد. این دانشجو گفت "باید مدت ها در این باره بحث می کردیم تا بالاخره پلیس فدرال متوجه باشد که آنها نیز باید براساس همین شاخص آمده در قانون اساسی، یعنی ممنوعیت تبعیض، کارشان را انجام دهند."

توصیه:
افرادی که به دلیل رنگ پوستشان از سوی مامورین پلیس مورد تبعیض قرار می گیرند می توانند با مراجعه به یک وکیل مجرب و با استفاده از این حکم به دادگاه شکایت نمایند.




1- گزارش تلویزیون کانال یک آلمان در مورد بی عملی پلیس و حمایت ضمنی آنها از نئونازی ها

Polizei lässt Opfer von Neonazi-Übergriffen im Stich

 

منبع:

Deutschland: Gericht stärkt Diskriminierungsverbot

Ausweiskontrolle eines dunkelhäutigen Deutschen durch die Bundespolizei: Verfahren nach Entschuldigung beendet

 

مطالب مرتبط:

مرکز مشاوره برای حمایت از قربانیان خشونت نئونازی ها

 
 
 

hanifhidarnejad@yahoo.de | استفاده از مطالب این سایت با ذکر منبع بلامانع است | Copyright©www.hanifhidarnejad.com 2005-2024