- پنجشنبه 6 ارديبهشت 1403

 
 
 
 
 
حقوق بشر
پناهندگی / اقامت
مهاجرت/انتگراسیون
جامعه/روحی-اجتماعی
مصاحبه / گفتگو
دیدگاه ها
ترجمه
پایان نامه
در دیگر رسانه ها
فیلم و صدا
درباره من
درباره سایت
Asyl / Aufenthalt
Menschenrechte
Über
 
 
طولانی تر شدن مدت رسیدگی به درخواست پناهندگی پناه جویان ایرانی در آلمان چاپ ارسال به دوست
20 آبان 1391







حنیف حیدرنژاد

سایت انتگراسیون، 10.11.2012: رسیدگی اولیه به درخواست پناهندگی پناه جویان در آلمان دو مرحله دارد، اول انجام مصاحبه با متقاضی پناهندگی و دوم ابلاغ جواب (قبولی یا رد درخواست پناهندگی) به تقاضا کننده. مسئولیت این کار با اداره فدرال در امور مهاجرت و پناهندگی (
Bundesamt für Migration und Flüchtlinge) می باشد.
در دو سال گذشته به تدریج مدتِ زمان رسیدگی به درخواست پناه جویان در آلمان طولانی تر شده است. این وضعیت ایالت به ایالت نیز با هم تفاوت هائی دارد. برای مثال در ایالت نورد راین وستفالن (
Nordrhein-Westfalen) دو مرکز، یکی در شهر دورتموند (Dortmund) و دیگری در شهر بیلفلد (Beilefeld) مسئولیت پذیرش پناه جویان، انجام مصاحبه با آنان و بالاخره ارائه پاسخ (مثبت یا منفی) به متقاضیان پناهندگی را به عهده دارند.

تا اوائل سال 2011 انجام مصاحبه با ایرانیان در این دو مرکز به طور معمول در یک یا دو هفته ی اول انجام می شد. پاسخ به درخواست پناهندگی نیز بین 3 تا 9 ماه طول می کشید. اما به تدریج این زمان طولانی تر شده است به نحوی که برای انجام مصاحبه بین دو هفته تا دو ماه و برای دریافت جواب بین 10 تا 14 ماه باید انتظار کشید.

در ایالت های دیگر، بویژه ایالت بایرن (Bayern) در جنوب آلمان انجام مصاحبه گاه 10 تا 12 ماه طول کشیده و برای دریافت جواب نیز معمولا معادل همین مدت زمان را نیز باید در انتظار باقی ماند. ایالت های دیگر مانند زاکسن (
Sachsen) در شرق آلمان، بادن ووتمبرگ (Baden-Württemberg) در جنوب و ایالت نیدرزاکسن (Niedersachsen) در شمال وضعیتی تقریبا مشابه بایرن دارند.

دلایل طولانی شدن رسیدگی به درخواست  های پناهندگی چیست؟

جوزف فلیپ وینکلر(
Josef Philip Winkler) یکی ازنمایندگان پارلمان آلمان از حزب سبزها با اشاره به سندی از مباحث اتجام شده در پارلمان در تاریخ 24 اکتبر در یک سوال کتبی از دولت آلمان  می پرسد: "دولت آلمان با این موضوع چگونه برخورد می کند که بطور عملی رسیدگی به درخواست پناهندگی پناه جویان از ایران افغانستان و سوریه عملا متوقف شده است. حال آنکه درصد قبولی پناه جویان از این کشور ها بالا است و عملا  با توقف رسیدگی به پرونده های آنان، این پناه جویان برای مدت نامعلومی در بلاتکلیفی نگه داشته می شوند." (سوال شماره 41، صفحه 12 )
http://dipbt.bundestag.de/dip21/btd/17/112/1711282.pdf

همچنین به گزارش سازمان طرفدار پناهندگی "پرو آزول" (Pro Asyl)، جدیدا وزارت کشور آلمان طی دستور العملی به اداره فدرال مهاجرت و پناهندگی ابلاغ کرده است که پرونده های متقاضیان پناهندگی از ایران، افغانستان و دیگر کشور ها را موقتا راکد گذاشته و به پروند پناه جویان"روما" از کشور های شرق اروپا رسیدگی کنند.
http://www.proasyl.de/de/presse/detail/news/protest_ermoeglichen_versammlungsfreiheit_achten/

آنچنان که در بولتن اداره فدرال مهاجرت و پناهندگی آلمان آمده است، برای مقابله با مهاجرت اقلیت "روما" از صربستان و مقدونیه،کارمندان این اداره موظفند رسیدگی به درخواست این پناه جویان را اولویت دهند. و از آنها خواسته شده است تا در همان روز اولی که این افراد درخواست پناهندگی خود را ارائه می دهند با آنها مصاحبه و ظرف چند روز تا حداکثر یک هفته جواب[رد]درخواست پناهندگیشان را نیز به آنها ابلاغ کرده و برای اخراج آنها به کشورشان اقدام نمایند.
http://www.bamf.de/SharedDocs/Anlagen/DE/Publikationen/Entscheiderbrief/2012/entscheiderbrief-09-2012.pdf?__blob=publicationFile

افزایش تعداد متقاضیان پناهندگی
 میزان متقاضیان پناهندگی در آلمان در سال 2007 برابر با 19.164 نفر بود که پائین ترین میزان از سال 1977 به شمار می آید. از این سال، هر سال به تعداد متقاضیان پناهندگی اضافه شده است. تعداد متقاضیان پناهندگی در آلمان برای سال های بعد به این ترتیب می باشد:
- سال 2008:  22.085 نفر
- سال 2009:  27.649 نفر
- سال 2010:   41.332 نفر
- سال 2011:  45.741 نفر
تعداد متقاضیان پناهندگی در  9 ماه اول سال 2012 در آلمان 40.201 نفر بوده است که پیش بینی می شود تا پایان سال به 50 هزار نفر برسد.
اما متاسب با افزایش متقاضیان پناهندگی، به تعداد کارمندان اداره مهاجرت و پناهندگی اضافه نشده است. به همین دلیل زمان رسیدگی به پرونده ها طولانی تر شده است.

مسئله اصلی؛ سیاست ضد پناهندگی

اگر چه افزایش تعداد متقاضیان پناهندگی می تواند یک دلیل کُند شدن رسیدگی به درخواست های پناهندگی قلمداد شود، اما با در نظر داشت آنکه در اوائل دهه 90 میلادی میزان درخواست پناهندگی در آلمان بالای 400.000 نفر بوده است می توان دریافت که تعداد حاضر تقریبا یک دهم آن زمان می باشد. بنابراین که اگر دولت آلمان بخواهد می تواند به نحو سریع و کاملا مؤثر تری به درخواست های پناه جویان رسیدگی نماید. اما اراده سیاسی دولت آلمان و بویژه شخص وزیر کشور و مجموعه زیر نظر او، از جمله اداره فدرال مهاجرت و پناهندگی، بر "دفع" پناه جویان متمرکز می باشد. از این رو  تلاش می کنند به طرق مختلف اقداماتی را به اجرا بگذارند که فشار بر روی پناه جویان را افزایش دهند، از جمله سخت کردن شرایط زندگی در هایم(کمپ) های پناهندگی، محدودیت تردد پناه جویان، ندادن اجازه کار به پناه جویان، ندادن اجازه کلاس زبان دولتی به پناه جویان، محدود کردن خدمات درمانی و پزشکی و بالاخره طولانی تر کردن دوره انتظار برای انجام مصاحبه و ابلاغ جواب پس از مصاحبه ی پناهندگی.

هدف از این اقدامات آن است تا کشور آلمان به عنوان یک مقصد برای پناه جویان جذابیت خود را از دست داده و اگر هم کسی خودش را به آلمان رسانده و درخواست پناهندگی دهد با آنچنان اقدامات سختگیرانه ای مواجه خواهد شد که رفتن از آلمان را به ماندن در آن ترجیح دهد. هدف این سیاست آشکارا ایجاد ترس و وحشت در بین پناه جویان است تا با ایجاد تصویری خشن و سخت از زندگی پناه جوئی در آلمان، از ورود بیشتر پناه جویان جدید جلوگیری به عمل آید. این سیاست بطور مستمر از سوی سازمان های مدافع پناه جویان در آلمان مورد انتقاد قرار دارد.

 
 
 

hanifhidarnejad@yahoo.de | استفاده از مطالب این سایت با ذکر منبع بلامانع است | Copyright©www.hanifhidarnejad.com 2005-2024