- سه شنبه 1 آبان 1403

 
 
 
 
 
حقوق بشر
پناهندگی / اقامت
مهاجرت/انتگراسیون
جامعه/روحی-اجتماعی
مصاحبه / گفتگو
دیدگاه ها
ترجمه
پایان نامه
در دیگر رسانه ها
فیلم و صدا
درباره من
درباره سایت
Asyl / Aufenthalt
Menschenrechte
Über
 
 
هفته نامه شارلی ابدو: هفته نامه ای استثنایی چاپ ارسال به دوست
01 مهر 1391

یورو نیوز، 21.09.2012: شارلی ابدو داستان هفته نامه ای منحصر به فرد. یک هفته نامه فکاهی استثنایی در فرانسه. شارلی ابدو همیشه در تحریکات و مقالات تندش بدون محدودیت پیش می رود. و حتی در سطح اروپا کمتر هفته نامه ای اینچنینی به چشم می خورد. مطابق رسم همیشگی، این هفته نامه ذهنیتی نیشدار و بدون ملاحضه داشته و دارای هیات تحریریه ای با گرایش چپ است.
به اعتقاد سردبیر آن امروز مانند دیروز گفتن همه چیز آزاد بوده زیرا آزادی بیان در فرانسه امری مقدس است.

استفان شاربونیه، مدیر نشر هفته نامه شارلی ابدو می گوید: “ما نمی توانیم در فرانسه کاریکاتور محمد را بکشیم؟ بله مطمئنا که می توانیم، ما کاریکاتور همه را در فرانسه می توانیم داشته باشیم. من به یک مسلمان این ایراد را نمی گیرم که چرا به کارکاتورها و کارهای ما نمی خندد، ولی او حق ندارد به ما دیکته کند که تحت چه قوانینی در فرانسه باید زندگی کنیم. من تحت حکومت قوانین فرانسه زندگی می کنم و نه قوانین قرآن و اسلام.”

از نظر سردبیر و همکارانش به همه چیز و همه کس می توان خندید.

اشتفان شاربونیه، مدیر نشر در ادامه می گوید: “سوژه ای که ظاهرا همیشه مسئله ساز می شود سخن گفتن از اسلام است. زمانی که ما بشدت به کاتولیک های تندرو حمله می کنیم کسی در روزنامه ها از آن حرفی نمی زند اما حق نداریم که با اسلامگرایان تندرو شوخی کنیم. ظاهرا این قاعده و قانون جدیدی است که ما آنرا رعایت نخواهیم کرد.”

اعضای شارلی ابدو بر این عقیده اند که نباید در مقابل فشارها تحت تاثیر قرار گرفت و پوزه بند بر دهان گذاشت.

سال پیش دفتر این هفته نامه هدف حمله قرار گرفت و بر اثر پرتاب کوکتل مولوتوف در آتش سوخت و اموال دفتر نیز غارت شد.
این حمله زمانی صورت گرفت که شارلی ابدو قصد داشت به مناسبت پیروزی حزب النهضه تونس شماره آینده هفته نامه خود را “شریعت ابدو” بنامد.

در ابتدا نام هفته نامه شارلی ابدو “هاراکیری” بود که تحت ریاست پروفسور شورون اداره می شد. این هفته نامه که خود را حیوانی وحشی توصیف کرده بود چندین مرتبه ممنوع الانتشار شده بود. اما نوامبر سال 1970 برای هفته نامه تاریخ آغازی دیگر بود.

در این ماه ژنرال دوگل، رییس جمهوری وقت فرانسه درگذشت. پیش از آن نیز در یک سانحه آتش سوزی در یک دیسکوتک در فرانسه 146 نفر جان باخته بودند.
تیتر شارلی ابدو برای مرگ ژنرال دوگول که در منطقه کلومبی واقع در شمال شرق فرانسه در گذشته بود اینچنین بود: “رقص تراژیک در کلومبی یک مرده بر جای گذاشت.”
بلافاصله وزارت کشور فرانسه چاپ این هفته نامه را ممنوع اعلام کرد و اینچنین شد که هفته نامه با تعویض نام خود به شارلی ابدو حیاتی دیگر آغاز کرد.

از آن زمان تا کنون با وجود تغییراتی در ریاست و روزنامه نگاران هفته نامه، خط مشی اصلی و ذهنیت آن تغییری نکرده است.

شارلی ابدو با شکایات و دادرسی های زیادی بر علیه اش دست وپنجه نرم کرده بخصوص کلیسای کاتولیک که بارها علیه هفته نامه شکایت کرد.

کاریکاتور سیاستمداران همیشه در این هفته نامه به چاپ می رسد همچنین مذاهب نیز هدف حملات شارلی ابدو هستند که با آنها سر سازگاری ندارد.

در مورد چاپ کاریکاتور پیامبر اسلام که مقارن با پخش فیلم “بی گناهی مسلمانان” شده است سئولات زیادی به ذهن خطور می کند.
آیا برای فروش بیشتر و یا تبلیغات هفته نامه اقدام به چاپ کاریکاتور محمد کرده است؟ و یا اهداف دیگری را دنبال می کند؟

چیزی که روشن است این است که شارلی ابدو در طول پنجاه سال حیات خود، روحیه و تفکر آزادی خواهی و تقدس شکنی بدون شکستن تقدس آزادی بیان را همچنان حفظ کرده است.

Copyright © 2012 euronews

 
 
 

hanifhidarnejad@yahoo.de | استفاده از مطالب این سایت با ذکر منبع بلامانع است | Copyright©www.hanifhidarnejad.com 2005-2024