- چهارشنبه 5 ارديبهشت 1403

 
 
 
 
 
حقوق بشر
پناهندگی / اقامت
مهاجرت/انتگراسیون
جامعه/روحی-اجتماعی
مصاحبه / گفتگو
دیدگاه ها
ترجمه
پایان نامه
در دیگر رسانه ها
فیلم و صدا
درباره من
درباره سایت
Asyl / Aufenthalt
Menschenrechte
Über
 
 
مرگ ابهام برانگیز یک پناه جوی ایرانی در آلمان و سیاست سکوت پلیس درعدم انتشار جزئیات حادثه چاپ ارسال به دوست
15 شهريور 1391

س.ه.
بدنبال مرگ ابهام برانگیز آقای س. ه.  یک جوان 25 ساله پناه جوی ایرانی ساکن در هایم(خوابگاه) پناه جویان  "شارلوتن اشتراسه" در شهر کوچک "کیرشهایم-تِک- Kirchheim-Teck" واقع در ایالت "بادن وورتمبرگ-Baden-Württemberg" در جنوب آلمان، سایت انتگراسیون چندین ایمیل از ایرانیان پناه جو در این شهر و منطقه دریافت کرده است. بر اساس اطلاعاتی که  تاکنون بدست ما رسیده است هنوز بطور قطعی در مورد علت مرگ این پناه جو نمی توان اظهار نظر کرد. بر اساس این اطلاعات خانواده آقای س.ه در ایران از طریق دیگر پناهجویان ایرانی در جریان قرار گرفته و به شدت شوکه شده اند. دیگر پناه جویان ساکن در خوابگاه نیز به شدت شوکه شده و نمی دانند چرا این اتفاق افتاده است. جو سنگین و غمگینی در این خوابگاه پناه جویان حاکم است.

پلیس منطقه "اسلینگن-
Landkreises Esslingen" در یک اطلاعیه چند خطی که ساعت 14.35 دقیقه روز سه شنبه 04.09.2012 منتشر نموده است اعلام کرده که تاکنون "هیچ عامل بیرونی دخیل در مرگ بدست نیامده و تحقیقات برای علت مرگ شروع شده است".

بر اساس اطلاعاتی که سایت انتگراسیون دریافت کرده است آقای س.ه. حدود هشت یا نه ماه قبل وارد آلمان شده و درخواست پناهندگی داده بوده است. در این مدت اداره مهاجرت و پناهندگی هنوز با او مصاحبه نکرده و این بلاتکلیفی فشار زیادی بر او وارد می کرده است. همچنین او نسبت به وضعیت زندگی و سکونتی خود در هایم پناه جویان معترض بوده است. روزنامه محلی شهر "کیرشهایم-تک"  تاکنون مقالات متعددی در مورد شرایط سخت زندگی پناه جویان در این شهر و  دیگر شهرهای منطقه منتشر نموده است. از جمله در مقاله ای به تاریخ 27.01.2012 آمده است در حالی که خوابگاه  شارلوتن اشتراسه ظرفیت 256 نفر را دارد، اما در آن 261 نفر اسکان داده شده است. و در مقاله دیگری در تاریخ 04.08.2012 نوشته شده  که این پناه جویان در ماه تنها 40 یورو پول تو جیبی دریافت می کنند و با آن حتی نمی توانند خرج تلفن برای تماس با خانواده و یا هزینه وکیل را پرداخت کنند.

آنگونه که سایت انتگراسیون مطلع شده است، آقای س.ه  درخواست انتقال از خوابگاه محل سکونت خود را به اداره مربوطه داده بوده که با آن موافقت نشده بوده است. همچنین بر اساس همین اطلاعات به دلیل مجموعه ای از فشارها و ناراحتی ها ئی که آقای س.ه  با آن درگیر بوده است وی دو بار اقدام به خود زنی کرده است که به بیمارستان منتقل شده است. به این ترتیب شواهد موجود حاکی از آن است که بلاتکلیفی در وضعیت پناهندگی، شرایط اسفناک زندگی در دوره ی پناه جوئی و نداشتن چشم انداز نسبت به آینده  نقش بسیار جدی و مؤثر در تشدید ناراحتی های روحی او ایفا می کرده است. علیرغم این هنوز نمی توان بطور قطعی مرگ آقای س.ه. را "خودکشی" دانست، زیرا هنوز هیج مدرک قطعی در مورد علت مرگ در دست نیست.

با این وجود هنوز سوالات پاسخ داده نشده ای وجود دارد که بر ابهام مرگ آقای س.ه می افزاید، از جمله:

- چرا پلیس در اطلاعیه خود به نام، تابعیت ایرانی و پناه جو بودن آقای س.ه. اشاره نکرده و چرا ننوشته اند که او در یک هایم پناه جویان زندگی می کرده است. از همان ابتدا پلیس در محل حاضر بوده و بسیاری از اطلاعات را در اختیار داشته است. در فیلم  و عکس هائی که خروج جسد از خوابگاه پناه جویان و انتقال او به یک خودروی حامل جسد را نشان می دهد حضور چند مامور پلیس در جلوی درب ساختمان و در بین پناه جویان قابل تشخیص است. وظیفه پلیس اطلاع رسانی دقیق و کامل است. انتشار این اطلاعات نیازی به تکمیل تحقیقات در مورد علت مرگ ندارد. دلیل سکوت و عدم انتشار این اطلاعات چه می باشد؟

- به گفته ی ایرانیان پناه جوئی که در خوابگاه پناه جویان با آقای س.ه. زندگی می کنند آقای س.ه.  دو بار به دلیل خود زنی به بیمارستان منتقل شده بوده و یک بار درخواست جابجائی از محل زندگی اش را داده بوده است. آیا پلیس این اطلاعات را تائید می کند. تحقیات پلیس در مورد شرایط روحی آقای س. ه.  و ارتباط آن با وضعیت پناهندگی اش چه چیزی را نشان می دهد؟

- آیا این درست است که به هنگام انتقال جسد آقای س.ه. در اتاق او مقادیر زیادی قرص بر روی زمین ربخته شده بوده است. نتیجه کالبد شکافی در این مورد چه چیز را نشان می دهد؟

- مسئولیت سرپرستی این خوابگاه پناه جویان با یک انجمن بنام "آوو " می باشد. مددکار اجتماعی در زمان وقوع حادثه کجا بوده است و چرا تا کنون این انجمن اعلام  موضع نکرده است؟

نظریه: از زمان خودکشی یک پناه جوی ایرانی در ژانویه سال 2012 در یک خوابگاه پناه جویان در شهر وورتسیبورگ، پناهجویان ایرانی پیشتازی اعتراض به شرایط غیر انسانی در این خوابگاه را بدست گرفتند. از آنزمان این اعتراض هنوز ادامه داشته و به چند شهر دیگر در سراسر آلمان گسترش پیدا کرده است. به نظر می رسد پلیس منطقه اسلینگن تلاش دارد تا برای جلوگیری از یک حرکت اعتراضی جدید پناه جویان، تعمدا از انتشار جزئیات مرگ آقای س.ه. جلوگیری کرده یا مایل است با روش قطره چکانی این اطلاعات را منتشر کند تا از تاتیرات اجتماعی آن کم کند.

انجمن "آوو-AWO " که سرپرستی خوابگاه پناه جویان را به عهده دارد، اداره سوسیال منطقه اسلینگن و شورای شهر کیرشهایم-تک و  وزارت تامین اجتماعی ایالت بادن وورتمبرگ در مورد نگهداری از پناه جویان مسئولیت قانونی داشته و موظفند افکار عمومی را در جریان همه جزئیات مرگ آقای س.ه. قرار داده و نباید مانع انتشار اطلاعات در مورد چگونگی مرگ او شوند. نتیجه تحقیقات پلیس باید هرچه زودتر منتشر شده تا ابهامات موجود را برطرف کند.

حنیف حیدرنژاد، مددکار اجتماعی  و مشاور در امور پناهندگی و مهاجرین

 

 







مطالب مرتبط

خبر(هنوز تائید نشده) خودکشی یک پناه جوی ایرانی در یکی از شهرهای جنوبی آلمان

تظاهرات اعتراضی پناهجویان در شهر وورتسبورگ پس از خودکشی یک ایرانی پناهجو


مشکلات روحی- اجتماعی ایرانیان پناه جو و پناهنده در آلمان / یک بررسی تحقیقی- تحلیلی
 
 
 

hanifhidarnejad@yahoo.de | استفاده از مطالب این سایت با ذکر منبع بلامانع است | Copyright©www.hanifhidarnejad.com 2005-2024