- جمعه 14 ارديبهشت 1403

 
 
 
 
 
حقوق بشر
پناهندگی / اقامت
مهاجرت/انتگراسیون
جامعه/روحی-اجتماعی
مصاحبه / گفتگو
دیدگاه ها
ترجمه
پایان نامه
در دیگر رسانه ها
فیلم و صدا
درباره من
درباره سایت
Asyl / Aufenthalt
Menschenrechte
Über
 
 
گزارش تلویزیون WDR آلمان در مورد اعتصاب غذای پناهجویان ایرانی با لبهای دوخته شده چاپ ارسال به دوست
05 تير 1391


حنیف حیدرنژاد: تلویزیون و د اِر آلمان (WDR- Cosmo TV) که به امور مهاجرین و خارجیان می پردازد، در برنامه یکشنبه 24.06.2012 خود به تحصن و اعتصاب غذای پناهچویان ایرانی در شهر وورتسبورگ(Würzburg) در ایالت بایرن پرداخت. در این گزارش با اشاره به خودکشی یک پناهجوی ایرانی به نام محمد رهسپار در ژانویه امسال، به عنوان یک دلیل تعیین کننده و زمینه ساز خودکشی آقای رهسپار به شرایط غیر انسانی هایم(کمپ) های پناهندگی و بلاتکلیفی طولانی و چندین ساله پناهجویان اشاره کرد. در این گزارش چند تن از ایرانیان پناهجو در هایم وورتسبورگ  که رضا رهسپار نیز در آنجا اقدام به خودکشی کرد به شرایط و وضعیت خود در این هایم پرداختند و آنجا را با زندان مقایسه کردند. یکی از این پناهجویان 11 سال است که در این هایم و در شرایط کاملا بلاتکلیف به سر می برد.

گزارش تلویزیونی تاکید کرد که تعدادی پناهجوی ایرانی ماه هاست که در اعتراض به این شرایط غیرانسانی و در اعتراض به اخراج پناهجویان در مرکز شهر وورتسبورگ دست به تحصن زده و اکنون مدتی است که با دوختن لب های خود اعتصاب غذا کرده و امیدوارند با این شیوه توجه افکار عمومی و سیاستمداران را به خود جلب کنند و از  آنجا که هنوز تغییر جدی مشاهده نکرده اند در نظر دارند تا از نوشیدن مایعات نیز خودداری کنند.
گزارش تلویزیونی اضافه میکند که اما همه با این روش اعتراض موافق نیستند و نظر سه رهگذر را پخش میکند که می گویند "باید اینها را اخراج کرد" و از طرف دیگر به نظر برخی دیگر از شهروندان آلمانی اشاره می کند که اعتراض پناهجویان را درک کرده و با آن اعلام همبستگی میکنند و نظر یک رهگذر را نیز در این مورد پخش کرد.

گزارش اشاره می کند که شهرداری نمی تواند مانع از اعتراض و اعتصاب پناهجویان شود چرا که قانون اساسی آنرا تضمین کرده است، از این روست که شهرداری سعی می کند تا با ایجاد شرایط محدود کننده با ادامه آن مقابله کند. نماینده شهرداری شهر در این قسمت میگوید که ما از  پیوستن دیگر پناهجویان از دیگر شهر ها جلوگیری میکنیم.

روزنامه زود دویچه سایتونگ (Süddeutsche Zeitung) نیز در مطلبی که چند روز پیش به تاریخ 20.06.2012 منتشر نمود تاکید کرد که تا کنون تمام تلاش های شهرداری برای متوقف کردن اعتراض و اعتصاب پناهجویان با شکست مواجه شده  است به نحوی که تاکنون در چهار حکم جداگانه، دادگاه بر قانونی بودن اعتصاب پناهجویان تاکید کرده است. این روزنامه اضافه میکند اینک شهرداری تمرکز خود را بر جلوگیری از گسترش اعتصاب قرار داده تا دیگر پناهجویان که از شهر های دیگر به این اعتصاب پیوسته اند نتوانند به اعتراض خود ادامه دهند. این روزنامه می افزاید اینک شهرداری به بهانه "مخالفت باچادر زدن و شب خوابیدن توریست ها"(منظور دیگر پناهجویان آمده از شهر های دیگر می باشد) و نیز به بهانه "تاثیر منفی لب دوختن اعتصاب کنندگان بر روی روحیه کودکان" در صدد است تا اعتراض را بخشکاند. اما تا زمانیکه دادگاه ایالتی بایرن در این مورد حکم صادر نکند هنوز معلوم نیست که این موضوع به کجا بیانجامد.

روزنامه تاگس سایتونگ اشاره می کند که تاکنون با اعطای پناهندگی به چهار نفر از اعتصاب کنندگان موافقت شده و از اخراج یک نفر دیگر جلوگیری شده است. پناهجویان ایرانی درصدد هستند که تا رسیدن به هدف به مبارزه شان ادامه دهند. همین رونامه اشاره میکند گروهی با این اقدام پناهجویان مخالفند و گروهی نیز از آن حمایت میکنند. در بین موافقین می توان حتی از شهردار شهر ورتسبورگ نام برد که میگوید ادارات مرکزی بایرن در امور پناهندگان با سخت کردن شرایط برای پناهجویان مشکل آنها را بر دوش شهرداری های محلی می اندازند و این ما هستیم که در محل باید با عواقب آن در محل روبرو شویم. شورای پناهجویان ایالت بایرن نیز از پناهجویان حمایت میکند، با این وجود نسبت به شکل و نوع طرح اعتراض آنها بویژه لب دوزی پناهجویان کمتر با آن موافقت می شود.

حنیف حیدرنژاد
مددکار اجتماعی و مشاور در امور پناهندگی و مهاجرین، مشاور روحی اجتماعی

25.06.2012


گزارش تلویزیونی و د اِر
 
Streik mit zugenähten Mündern


مقاله روزنامه زود دویچه سایتونگ

Lauter Streit über zugenähte Lippen

 
 
 

hanifhidarnejad@yahoo.de | استفاده از مطالب این سایت با ذکر منبع بلامانع است | Copyright©www.hanifhidarnejad.com 2005-2024